شناسهٔ خبر: 129593 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در آستانه نوروز ۱۴۰۲ مطرح کرد؛

بهره‌مندی از حمل و نقل ترکیبی با تکمیل کریدور ساحلی جنوب طی دولت سیزدهم/توسعه ناوگان حمل و نقل در سال ۱۴۰۲

بذرپاش/ وزیر راه و شهرسازی یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم در سال جدید را بهره‌مندی از حمل و نقل ترکیبی عنوان کرد و از برنامه توسعه ناوگان هوایی، ریلی، جاده ای و دریایی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش امشب ۲۹ فروردین و در آستانه نوروز ۱۴۰۲ در برنامه زنده رادیویی به تشریح بخشی از مهمترین اهداف وزارتخانه در سال ۱۴۰۲پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه  تأمین مسکن خانوارهایی دارای سه فرزند و بیشتر را برعهده دارد  ودر سال 1402 روند اجرای پروژه های مسکن شتاب بیشتری خواهد گرفت و در سال جاری نیز روند تأمین زمین پیگیری و 28 هزار هکتار برای ساخت مسکن حمایتی تأمین شد.

برنامه احیای شبکه ترانزیتی راه ابریشم

عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در ۱۴۰۱ و تداوم آن در سال جدید تکمیل کریدورهای ریلی و جاده ای جنوب به شمال و شرق به غرب کشور است. زیرا موقعیت جغرافیایی ایران موقعیت مناسبی است و این امکان وجود دارد تا شبکه ترانزیتی راه ابریشم را که در گذشته وجود داشته احیا کنیم.

ظرفیت ترانزیتی موجود در کشور ثروت ملی تولید می‌کند

بذرپاش تصریح کرد: ظرفیت ترانزیتی موجود در کشور  می تواند برای کشور ثروت ملی تولید کند. بنابراین تکمیل ظرفیت کریدورهای ریلی در راستای رسیدن به همین هدف است.

وی از دیگر اقدامات در دستور کار وزارت راه و شهرسازی را تکمیل کریدورهای جاده ای نوار ساحلی جنوب عنوان کرد و گفت:  این کریدور از مرز شلمچه آغاز می‌شود و به چابهار در دریای عمان و خلیج فارس می رسد. 

بهره‌مندی از حمل و نقل ترکیبی با تکمیل کریدور ساحلی جنوب طی دولت سیزدهم

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت تکمیل صنعت حمل و نقل ترکیبی کشور برای بهره مندی از اقتصاد دریا محور تاکید کرد و افزود: زمانی که کالاها به بنادر کشور می رسد باید با ریل و یا جاده به نقاط مختلف کشور حمل شود. بنابراین در برنامه است تا پایان دولت سیزدهم کریدور ساحلی به اتمام برسد.  ۵۰۰ کیلومتر این کریدور باقیمانده بود که ۵۰ کیلومتر آن در هفته های اخیر افتتاح شد و ۵۰ کیلومتر دیگر در روزهای آینده در استان سیستان و بلوچستان افتتاح خواهد شد.

بذرپاش گفت: تکمیل ظرفیت بندرگاهی نیز در برنامه است. خط آهنی که  در شهر رشت به بندر کاسپین در حال انجام است در ماه‌های ابتدای سال ۱۴۰۲ به اتمام می رسد. این افتتاح سبب خواهد شد که عملا کریدوری که از شمال از طریق ریل به شهر رشت می‌آید و  با کریدور جاده‌ای تا بندرعباس می‌رود ظرفیت مناسبی را در حوزه ترانزیت و حمل کالا به کشور بیافزاید.

حمل و نقل ترکیبی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است

وی افزود: در کنار توسعه حمل و نقل ریلی، توسعه حمل و نقل جاده ای و توسعه زیرساخت‌های بندری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است که در سال ۱۴۰۲ به سرعت این پروژه ها به اتمام می رسد.

وزیر راه و شهرسازی یکی از خطوط اصلی ریلی را شبکه ریلی شرق کشور از چابهار تا سرخس برشمرد و گفت: این خط ریلی ظرفیت خوبی را برای تولید و اقتصاد کشور دارد که تکمیل این خط نیز در برنامه های وزارت راه و شهرسازی است.

در ۶ ماهه نخست سال جدید ناوگان هوایی توسعه می‌یابد

بذرپاش در ادامه بر توسعه ناوگان هوایی تاکید کرد و گفت: ناوگان هوایی فرسودگی زیادی داشت که در همین مدت کوتاهی تعداد قابل توجهی به ناوگان هوایی افزوده شد. در ۶ ماهه ابتدای سال جدید ناوگان هوایی نوسازی می‌شود.

وی تصریح کرد: تکمیل و توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عنوان هاب اصلی منطقه ای در دستور کار است و این فرودگاه مهم طی ۲ تا ۳ سال آینده به یک ظرفیت فرودگاهی بین المللی معتبر تبدیل خواهد شد.