شناسهٔ خبر: 12971 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

موذن در سومین کنگره بزرگ کاردان‌های فنی و معماران تجربی:

ممنوعیت حضور کاردان‌ها و معماران تجربی در ساخت‌و‌ساز لغو شود/ نقش تاسیسات ساختمانی استاندارد در محیط‌زیست

مهدی موذن رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران از مسئولان دولت یازدهم خواست برخلاف رویه دولت‌های گذشته، زمینه حضور پررنگ‌تر کاردان‌های فنی و معماران تجربی را در فرایند ساخت‌وساز فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی موذن رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران در سومین کنگره بزرگ کاردان‌های فنی، معماران تجربی، فروشندگان و مجریان تاسیسات ساختمان استان تهران که عصر دیروز ۱۷ مهرماه در سالن ۱۲ هزارنفری ورزشگاه آزادی برگزار شد ضمن تاکید بر اهمیت کاردان‌های فنی، معماران تجربی، فروشندگان و مجریان تاسیسات ساختمان و نقش آن‌ها در صنعت ساختمان با تفکیک سخنان خود برای سه گروه مجریان تاسیسات ساختمانی، کاردان‌های فنی و معماران تجربی و در نهایت مسئولان ارشد گفت: تاسیسات قلب ساختمان هستند و نقش آن در ساختمان به قدری حیاتی است که ارایه تعریف واقعی از آن می‌تواند به حفظ سرمایه ملی، درجه رضایتمندی شهروندان و بالا رفتن میزان اعتماد آنان منتهی شود. 

موذن با تاکید بر اهمیت تاسیسات در ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌هایی با کاربری درمانی، آموزش و تجاری بر نقش مجریان تاسیسات ساختمانی در میزان رضایتمندی شهروندان گفت: اگر می‌خواهیم در زمستان خانه‌ای مطبوع و در تابستان خانه‌ای خنک داشته باشیم و در عین حال هیچگاه از کمبود آب و سایر خدمات رفاهی در واحد مسکونی خود از جمله آب گرم گله‌مند نباشیم باید به تاسیسات ساختمانی اهمیت بدهیم.

تاسیسات استاندارد ضامن سلامت محیط زیست و حفظ جان شهروندان

وی ضمن یادآوری نشت گاز در سال‌های اخیر در برخی ساختمان‌ها که منجر به فوت برخی از شهروندان شد افزود: ساختمان محل سکونت است و جایی که تاسیساتی ایمن نداشته باشد محل سکونت امنی نخواهد بود. آلودگی معضلی است که  هم اکنون کلانشهرهای ما با آن مواجه هستند و داشتن تاسیساتی استاندارد در ساختمان‌ها به سلامت محیط‌زیست می‌انجامد. 

رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران با یادآوری آلوده شدن بسیاری از رودخانه‌ها و رودها به دلیل پساب‌های صنعتی در سال‌های اخیر که با گسترش شهرنشینی و صنعتی‌شدن بی‌رویه گسترش یافت و مشکل کم‌آبی که کلانشهرها را تهدید می‌کند افزود: اینکه برخی از تولیدکنندگان ساختمانی با ارایه محصولات استاندارد به محیط زیست و رضایتمندی شهروندان اهمیت می‌دهند قابل‌تقدیر است.

وی خواستار توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به وضعیت کاردان‌های فنی، معماران تجربی و دخیل کردن آنها در انجام پروژه‌های مختلف شد و گفت: شکل‌گیری سازمان نظام کاردانی به صورت کانون از سال ۸۰ بود که در سال ۹۰ سازمان نظام کاردانی به صورت فعلی قوام یافت. حالا با گذشت ۱۴ سال از شکل‌گیری این سازمان مهم می‌بینیم که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های این سازمان به دلیل مدیریت سلیقه‌ای برخی از مدیران ارشد نادیده گرفته می‌شود.

موافقت ضمنی وزارت راه و شهرسازی با دخیل کردن کاردان‌های فنی در امر ساخت و ساز

موذن با یادآوری عدم مشارکت کاردان‌ها در نظام ساخت‌وساز افزود: قانون نظام مهندسی دو گروه مهندسان و کاردان‌ها را مخاطب قرار داده است اما به دلیل بی‌توجهی به کاردان‌ها در استفاده از آنها در انجام پروژه‌ها، خیل عظیم کاردان‌ها به جرگه مهندسان پیوستند و سازمان نظام مهندسی ساختمان به تدریج بزرگ شد و حالا در این شرایط مسئولان ارشد سازمان نظام مهندسی به این نتیجه رسیده‌اند که وزارت علوم باید نظارت بیشتری بر روند تعداد منتخبان رشته مهندسی داشته باشد.

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور مبنی بر اینکه چرا کاردان تربیت نمی‌شود؟ گفت: ۱۴ سال است که سازمان نظام کاردانی فریاد می‌زند که باید به نقش کاردان‌های فنی و معماران تجربی در صنعت ساختمان بیشتر بها داد زیرا نقش فعال این عده در این صنعت پرسود در ایران از ضرورت‌های اساسی به شمار می‌رود.

رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران با درخواست از وزیر راه و شهرسازی برای به کارگیری کاردان‌های فنی خواستار لغو حکم وزارتخانه در دولت دهم مبنی بر عدم به کارگیری کاردان‌های فنی و معماران تجربی در انجام پروژه‌ها شد.

موذن همچنین از توافق ضمنی منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل فعلی دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی مبنی بر از سر گرفتن فعالیت کاردان‌های فنی و معماران تجربی در انجام پروژه‌ها خبر داد و تاکید کرد: تمامی مسئولان از کاهش چشمگیر عمر ساختمان‌ها در سال‌های اخیر گله‌مند هستند و به همین خاطر نیز نیازمند تغییر نگاه و بازگشت به این مسئله هستیم که نقش کاردان‌های فنی، معماران تجربی و مجریان تاسیسات که از نزدیک در امر ساخت و در جریان امور ساخت و ساز قرار دارند غیرقابل چشم پوشی است و باید در این مورد تجدید نظر جدی صورت بگیرد. /

نظر شما