شناسهٔ خبر: 129817 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی روز جهانی هواشناسی را تبریک گفت؛

رویدادهای شدید آب و هوایی نیازمند سازگاری و تاب آوری با شرایط اقلیمی جدید است

تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور طی پیامی به مناسبت ۲۳ مارس، روز جهانی هواشناسی را تبریک گفت و بر لزوم تقویت سازگاری و تاب آوری برای مواجهه‌ مناسب با شرایط اقلیمی جدید تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور با صدور پیامی، ضمن تبریک روز جهانی هواشناسی، مواجهه مناسب با رویدادهای شدید آب و هوایی را نیازمند سازگاری و تاب آوری با شرایط جدید اقلیمی دانست و بر مسئولیت و وظایف دولت‌ها و ملت‌ها در خصوص آن تاکید کرد.

متن پیام وی به شرح زیر است: 

ایران و جهان در سالی که گذشت رویدادهای جوی و اقلیمی گوناگونی پشت سر گذاشتند از گرمای بی سابقه اروپا تا سیل ویرانگر پاکستان تنها بخشی از رویدادهای حدی سال قبل بود که بار دیگر انسان را به تفکر بیشتر درباره تغییر اقلیم و پیامدهای ناشی از آن توجه می دهد. سال گذشته کشور ما نیز از دیگر نقاط جهان مستثنی نبود و ضمن ثبت چندین رکورد اقلیمی جدید رخدادهای آب و هوایی شدیدی را تجربه کرد، رویدادهای که اگرچه با هشدار و اقدام به موقع همراه بود ولی شدت رخداد ها و تغییرات محیطی به قدری بود که متاسفانه تلفات و خسارت برجای گذاشت. مواجهه مناسب با رویدادهای شدید آب و هوایی نیازمند سازگاری و تاب آوری با شرایط جدید اقلیمی است موضوعی که هم دولت ها و هم ملتها وظیفه دارد تا به بهترین شکل درباره آن اقدام کنند علاوه بر این توسعه سامانه های هشدار سریع و تاثیر محور متناسب با تغییرات آب و هوایی و نیازهای کنونی جامعه برای این موضوع مهم و ضروری است. اقلیم زمین در طول نسلی تغییرات زیادی را تجربه کرده است و اکنون در یکی از بحرانی‌ترین دوران خود قرار دارد اما این به معنی نا امیدی به آینده نیست چرا که امروزه مسئله مواجهه با تغییر اقلیم و پیامدهای ناشی از آن به یک خواسته عمومی تبدیل شده و دولت های مختلف می‌کوشند تا با راهکارهای مختلف این تهدید را از خانه خود دور کنند.

۲۳ مارس روز جهانی هواشناسی که در سال ۲۰۲۳ به عنوان آینده وضع هوا اقلیم و آب در گذر از نسل‌ها نام گرفته فرصتی است تا بار دیگر به یکدیگر یادآوری کنیم که آینده آب و هوای دنیا می‌تواند مخاطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد و نیازمند نگرش و تدابیر جدید در تصمیم گیری‌های کلان و خرد کشورها و ملت‌ها دارد. اینجانب ضمن تبریک فرارسیدن این روز به همکارانم در سازمان هواشناسی کشور که درسال پرمخاطره گذشته با از خودگذشتگی و تلاش شبانه روزی عملکردی درخشان در انجام وظایف خود داشتند و از خداوند متعال توفیق ادامه خدمت با روحیه جهادی برای تمامی همکارانم در راستای اعتلای سازمان هواشناسی کشور و ارائه خدمات مطلوب به مردم شریف ایران را خواستارم.