شناسهٔ خبر: 129890 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات زلزله ۵.۶ خوی در گفتگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات تشریح شد؛

وقوع زلزله در منطقه کم‌جمعیتی بین دو شهر سلماس و خوی/ثبت ۳۵ زمین لرزه بالای ۲.۵ و بیشتر در کمتر از ۲ ماه در منطقه خوی

زلزله خوی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه زلزله ای با بزرگی 5.6 در منطقه کم تراکم جمعیتی بین دو شهر سلماس و خوی رخ داد از گزارش ترک‌خوردگی برخی ساختمان‌ها در مناطق تحت تاثیر خبر داد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زلزله امروز ۴ فروردین ۱۴۰۲  که در ساعت ۶:۴۶ صبح در خوی رخ داد را تشریح کرد و گفت: بنا بر اطلاعات مرکز زلزله نگاری دانشگاه تهران زلزله امروز صبح در جنوب‌غربی و ۱۸ کیلومتری شهر خوی و در شمال‌شرقی سلماس به فاصله ۲۴ کیلومتری  با بزرگی ۵.۶ ثبت شد که با توجه به رخدادهای زلزله در این منطقه در ماه‌های گذشته زلزله بزرگی به شمار می‌رود.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: این زلزله نسبت به رخدادهای چند ماه گذشته این زمین لرزه به سمت جنوب غرب مکانیابی شده است و بررسی ها نشان می دهد رومرکز این زلزله ارتباطی با گسل سلماس که مسبب زلزله بزرگ در این منطقه شده است و همچنین ارتباطی با گسل شمال تبریز ندارد. زیرا این دو گسل بزرگ و لرزه زا به ترتیب ۳۲ تا ۴۵ کیلومتر با زلزله امروز خوی فاصله دارد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه رخداد زلزله در منطقه کم تراکم جمعیتی بین دو شهر سلماس و خوی واقع است، توضیح داد: بر اساس گزارش‌های دریافت شده تخریب‌ها مختصر و مصدومیت چند نفر اعلام شده است. تخریب‌ها در حد ترک خوردگی ساختمان‌هاست که نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

بیت‌اللهی توضیح داد: به نظر می‌رسد که امتداد گسل سیه بیشه‌خوی مسبب احتمالی این زلزله است.

وی در خصوص رخدادهای زلزله در این منطقه و لرزه‌خیزی آن اعلام کرد: در یک ماه گذشته ۳۵ زلزله بالای ۲.۵ و بیشتر در منطقه رخ داده است که بزرگترین آنها زلزله ۲۵ اسفندماه خوی است و نشان از لرزه خیزی منطقه دارد. همچنین با توجه به لرزش‌های متعدد در طی ماه های گذشته در منطقه که بخشی از آنها بالای ۵ بوده است شاهد تخریب‌های گسترده ای بودیم.

بیت‌اللهی از وقوع پس لرزه ای بعد از رخداد زلزله خبر داد و گفت: به نظر می رسد در ادامه روند رخداد زلزله دی و اسفندماه خوی که منجر به خسارت فراوانی شد این رخدادها در جهت کاهش تنش‌های تکتونیکی باشد و با رخداد زلزله‌ها بتدریج این تنش در داخل زمین در حال رها شدن است.