شناسهٔ خبر: 12993 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه کارگروه مخاطرات زلزله استان اصفهان بررسی شد:

ارتقای سطح ایمنی ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها در برابر زلزله/ بهبود انعطاف‌پذیری فضاهای شهری و روستایی

جلسه کارگروه مخاطرات زلزله جلسه کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی استان با حضور اعضا و اساتید دانشگاه در محل سالن اجتماعات اداره‌کل راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی اصفهان، سیدحسین خادم‌زاده سرپرست اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و دبیر جلسه، ارتقاء سطح ایمنی ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها در برابر زلزله، بهبود انعطاف‌پذیری فضاهای شهری و روستایی، تحقق اهداف سند چشم‌انداز را از اهداف برگزاری این جلسه برشمرد.

خادم‌زاده از دیگر اهداف برگزاری جلسه را توسعه و بهبود روش‌های اجرای مربوط به کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله و زمین لغزش، ارائه الگوهای ارتقاء ایمن در برابر زلزله و راهکارهای مناسب برای بکارگیری اجباری آنها برشمرد.

حسین حجتی مدیر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز با اشاره به حوادثی که در استان ناشی از برداشت بی‌رویه آبی که در سنوات گذشته از آبهای زیرزمینی صورت گرفته است حادث می‌شود گفت: این موضوع باعث شده نشست‌هائی در دشت مهیار، دامنه مهباد اردستان، برخوار و اصفهان و سایر نقاط رخ دهد که باید زنگ خطر را برای استان اصفهان به صدا در بیاوریم. 

مدیر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: این اتفاقات را نیز در برخی از ساختمان‌های شهر اصفهان شاهد هستیم که باید مقاوم‍‌سازی در آنها صورت گیرد و یا در جاده‌هایی که رانش اتفاق افتاده کار کارشناسی صورت گیرد.

حجتی با اشاره به مطالعاتی که دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مختلف در مورد یک منطقه و موازی انجام می‌دهند خواستار هماهنگی، همکاری و رفع مشکل به صورت علمی شد که به یک نقطه نظر مشترک برسند. 

وی خواستار برگزاری یک دوره آموزشی مطابق با اهداف کارگروه از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیرخانه کارگروه شد و اضافه کرد: دانشگاه‌های استان برای استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه، پروژه‌های دانشجویی را متناسب با موضوعات مورد نیاز استان به وسیله دبیرخانه کارگروه و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان انجام دهند.

مدیر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص پایگاه شتاب‌نگار استان نیز گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در کل استانها دستگاه شتاب‌نگار نصب کرده که در استان اصفهان پنج دستگاه شتاب‌نگار و لرزه‌نگار نصب شده و پنج دستگاه دیگر نیز تا پایان سال اضافه می‌شود که در فرودگاه اصفهان، کاشان، گلپایگان، نائین و سمیرم نصب می‌شوند و در همان منطقه امواج را دریافت خواهند کرد.

علی پزشکی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان افزود: اتفاقات بدون بازگشت در حوزه آب‌های زیرزمینی و تأثیر آن در شرایط تکنوتیکی سطح زمین، تأثیر فرو نشست آب‌ها و  پایین رفتن آب‌های زیرزمینی و اتفاقات دیگر جانبی مثل ریزلرزه‌ها باعث تشدید این موضوع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امروزه دانش فنی و با کمترین هزینه کاملاً جواب‌گوی مقاوم سازی‌هاست گفت: نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس به خوبی انجام شده و این الگو باید برای ادارات اصفهان اتفاق بیفتد. /

نظر شما