شناسهٔ خبر: 130331 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در دیدار با نماینده ولی فقیه خبر داد؛

یک هزار ۹۳۵ هکتار زمین به محدوده شهری استان هرمزگان اضافه شد/ عملیات اجرایی قطعه ۲ آزاد راه شهید به زودی آغاز می شود

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در دیدار با نماینده ولی فقیه  2 مدیرکل راه شهرسازی هرمزگان به اتفاق جمعی از معاونین این اداره کل با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (هرمزگان)، عباس کمالی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان که در دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد، با هدف ارائه گزارش و دریافت رهنمودهای نماینده  ولی فقیه در استان ضمن ارائه فعالیت های اجرا شده در سال گذشته و برنامه های در دست اقدام در سال جدید، به بررسی چالش ها و مشکلات موجود پرداخت.

وی افزود:  استان هرمزگان در سال گذشته در بخش حمل و نقل رتبه اول و در بخش نهضت ملی تولید مسکن رتبه دوم کشور را کسب کرد که نشان از جایگاه مطلوب این استان دارد.

کمالی عنوان کرد: در بخش مسکن حدود ۱۸ هزار و ۵۰ واحد در حال ساخت است و ۹ هزار واحد دیگر نیز توسط ۴۲ شرکت پیمانکاری بعد از تعطیلات نوروز عملیات اجرایی آن آغاز می شود و سعی داریم تا در سفر آینده ریاست محترم جمهور کلید حدود ۸ هزار واحد را به مردم تحویل شود.

وی همچنین گفت: در حوزه مسکن تفاهم نامه اولیه ای با نیروی دریایی ارتش منعقد شده و قرار است در صورت نهایی شدن قرارداد عملیات اجرایی ۱۵ هزار واحد مسکن از فروردین ماه امسال آغاز شود.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در خصوص طرح مسکن تدریجی اذعان داشت: این طرح برای اقشار کم درآمد با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی بعنوان پایلوت در شهرستان میناب در حال اجراست و در قالب قرارداد سه جانبه میان اداره کل راه و شهرسازی، بخش خصوصی و بانک مسکن بخشی از زمین متقاضی تا مرحله سفت کاری احداث و خانه واگذار می شود و فرد به میزان توان مالی خود و تسهیلات بانکی، می تواند مابقی خانه مورد نیازش را  با سلیقه خود در آینده تکمیل کند.

 وی با بیان اینکه در دولت دوازدهم کل الحاقات زمین به محدوده شهرها در هرمزگان ۳۵ هکتار بود، بیان داشت: با برنامه ریزی وآسیب شناسی که در سال گذشته انجام شد یک هزار و ۹۳۵ هکتار زمین به شهرها الحاق شد که با الحاق این میزان اراضی زمین مورد نیاز عمده شهرهای استان مرتفع شد.

کمالی در ادامه بخش خدمات رسانی به مردم را اولویت اصلی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان برشرمرد و تاکید کرد: رسالت ما کمک به  قشر ضعیف جامعه از جمله حاشیه نشینان، خانواده ایثارگران، جانبازان و شهدا است و امسال قصد داریم فرایندهایی که زمان بر و زمین گیر است را مثل کمیسیون ماده پنج الکترونیکی کنیم همچنین در حوزه واگذاری اراضی برنامه داریم کل بندرعباس را قسمت بندی کرده مثلا وسعت شهر بندرعباس که ۷ هزار هکتار است  بشود۷۰  زون و هفتاد نفر روی ۱۰۰ هکتار از اراضی با تمرکز کار کنند و زمین هایی که به ناحق از دولت گرفته شده است با تدبیری از چنگال متصرفین خارج شده و قانونمند به مردم واگذار شود.

وی با اشاره به آئین‌نامه اجرائی بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال جاری برای اعطای سند به املاک تصرفی با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی اظهار کرد: صاحبان املاک در اراضی تصرفی دولتی ۲۰۰ متر زمینشان رایگان و مازاد آن با پرداخت  قیمت کارشناسی محاسبه می شود این موضوع به گونه ای در سال گذشته مدیریت شد که افرادی که از توان مالی کمتری برخوردار بودند به صورت اقساطی  صاحب زمینی که در آن واحد مسکونی ساخته‌اند، شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی در بخش دیگری از گزارش خود  به حوزه راهسازی و ساختمان های اداری اشاره کرد و گفت: در این بخش ۴۸ پروژه نیمه تمام داشتیم که تمامی پروژه های بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی احداث و تحویل داده شد و پروژه هایی که از درصد پیشرفت کمتری برخوردار بودند نیز با هماهنگی استاندار هرمزگان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان طی جلسات آتی بررسی خواهیم کرد که هر چه سریعتر پرونده آنها نیز در سال ۱۴۰۲ بسته شود.

این مقام مسئول به بیان آخرین وضعیت روند احداث آزاد راه شهید رجایی پرداخت و گفت: خوشبختانه پس از کش و قوس های فراوان مجوز قطعه دو آزاد راه شهید رجایی در هیئت دولت گرفته شد و شرکت سرمایه گذار پیش نویس قرارداد را نهایی کرد و به زودی ابلاغ خواهد شد و شرکت سازنده کار را شروع خواهد کرد، این پروژه به طول ۴۰ کیلومتر از تازیان آغاز وتا تونل ۱۷ شهریور ادامه دارد، قطعه اول نیز به طول ۳۲ کیلومتر از منطقه تل سیاه تا ورودی بندر شهید رجائی در دست مطالعه است.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به توسعه سواحل مکران و لزوم احداث خط ریل نوار ساحلی گفت: توسعه خط ریلی نوار ساحلی در شرق استان از اهمیت زیادی برخوردار است و برنامه و تلاش ما بر این است که با اجرای شدن آن اثرات مهمی برای منطقه داشته باشد خوشبختانه با پیگیری هایی که صورت گرفت قرارداد مطالعات آن بسته شد.

وی در ادامه با اشاره به توسعه شرق بندرعباس تاکید کرد:  شهر جدید ساحلی با وسعت ۷ هزار هکتار با عنوان «شهر خلیج فارس» در شرق بندرعباس احداث خواهد شد همچنین شهر جدید مکران در جاسک، شهر جدید شیب دراز در قشم، شهر جدیدکوشک و شهر جدید سجادیه رودان نیز در حال مطالعه است.

کمالی همچنین به ایجاد بندر خشک در شرق استان نیز اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های متعدد و فشرده در یکسال گذشته مصوبات ایجاد منطقه ویژه اقتصادی صنایع کشاورزی (بندر خشک) در شهرستان رودان اخذ شد و منتظریم سرمایه گذار تقاضا را به جریان اندازد.