شناسهٔ خبر: 13091 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

پیشگامی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در اجرای طرح یکپارچه مدیریت ساحلی(ICZM)

بارگیری مواد نفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) کارگاه آشنایی با طرح یکپارچه مدیریت ساحلی(ICZM) ویژه مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان به منظور ارتــقای دانش آنان درباره طرح مذکور به میزبانی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی بندر امام خمینی، معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی پس از اینکه موفق شد طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) را با مشارکت ۱۸ وزارتخانه و دستگاه مرتبط تهیه کنند، آموزش مدیران و کارشناسان ارشد دستگاه های اجرایی استان های ساحلی را به عنوان یکی از مأموریت های سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار داد.

رضا زاده در ادامه افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از سال‌های گذشته ضمن تشکیل کمیته ساماندهی سواحل و اسکله‌ها و برگزاری متوالی نشست های آن  از جمله بنادر پیشرو در کشور در زمینه تلاش برای اجرای این طرح است.

وی برگزاری ۳۸ جلسه با حضور مدیران و کارشناسان ارشد دستگاه ذیربط در سطح استان خوزستان، تصویب ۳۲۰ مصوبه و اجرای ۸۲ درصد آنها در کنار تشکیل کارگروه های تخصصی جهت پیگیری مصوبات این کمیته که با حمایت استانداری خوزستان و همکاری و تشریک مساعی دستگاه های متولی صورت پذیرفته، از اهم اقدامات و عملکرد اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان این حوزه سواحل و اسکله ها عنوان کرد.

در این کارگاه علمی آموزشی که به همت معاونت  مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان برگزار شد، تشریح جایگاه قانونی و تعاریف طرح یکپارچه  مدیریت ساحلی (ICZM) و تجربیات جهانی آن، سابقه و ریشه آن در ایران و طرح مدیریت محیط زیست (EMP) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین ارکان اصلی مطالعات، اسناد مصوب ابلاغیه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مطالعات کاربری اراضی، آلبوم نقشه های پهنه بندی کاربری اراضی از عناوین مباحثی بود که در این کارگاه بررسی شد.

مطالعات مرزبندی، پدیده های دریایی مؤثر منطقه، مخابرات طبیعی در منطقه، طرح مدیریت نوار ساحلی (SMP) از جمله دیگر مباحثی بود که در جریان نوبت بعد از ظهر این کارگاه مورد تشریح و بررسی قرار گرفت.

در پایان این کارگاه یک روزه که همراه پرسش و پاسخ شرکت کنندگان با اساتید مدعو بود، سامانه ی DSS  در  طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور معرفی و ارائه شد./ 

نظر شما