شناسهٔ خبر: 13095 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آدم نژاد مطرح کرد:

استفاده از ۳.۶ میلیون تن آسفالت در راه‌های شریانی/ جابه‌جایی ۸/۸۸ میلیون نفر مسافر تا ۶ ماه نخست سال

شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در ۶ ماهه امسال با هدف نگهداری و بهبود شبكه راه‌های شریانی كشور ۳/۶ میلیون تن آسفالت در راه‌های كشور مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، جلسه مجمع عمومی عادی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با حضور مشاور وزیر راه‌وشهرسازی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و اعضای مجمع، با هدف رسیدگی به اصلاحیه بودجه سال ۹۴ و بودجه پیشنهادی سال ۹۵ برگزار شد.

 شهرام آدم‌نژاد در این جلسه، با ارائه گزارشی از عملكرد و فعالیت‌های سازمان اظهار کرد: در همین راستا در حوزه راهداری دو اقدام بزرگ از سوی این سازمان به اجرا درآمده است كه انقلاب بزرگی در این زمینه محسوب می‌شود.

وی افزود: یكی از این اقدامات، استفاده از آسفالت حفاظتی میكروسرفیسینگ است كه برای اجرای آن به حداقل ۲۰ تا ۳۰ دستگاه ماشین‌آلات نیاز است كه در حال حاضر فقط ۳ تا ۴ كشور این تجهیزات را در اختیار دارند. ضمن اینكه در همین راستا برای اجرای این نوع آسفالت در كشور دو قرارداد بزرگ به میزان ۶۰ كیلومتر به امضا رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان یكی دیگر از اقدامات انجام شده در حوزه راهداری را استفاده از آسفالت پلیمری ذكر كرد و افزود: این دانش در حال حاضر فقط در چند كشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن باعث افزایش استحكام رویه راه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینكه امسال درزگیری رویه تمامی راه‌های كشور با موفقیت انجام شد، گفت: در همین ارتباط در شش ماهه امسال، با هدف نگهداری و بهبود شبكه راه‌های شریانی كشور ۳/۶ میلیون تن آسفالت در راه‌های كشور مورد استفاده قرار گرفته است.

آدم‌نژاد در ادامه، درخصوص اقدامات انجام شده در زمینه نگهداری و مرمت پل‌های بزرگ و نیز توجه به پل‌های كوچك هم گفت: درهمین راستا تعمیرات اساسی باری ۲۰۴ دستگاه پل‌ بزرگ و ۱۴۶۴ دستگاه پل كوچك انجام شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان، درخصوص اقدامات انجام شده برای ایمن‌سازی راه‌ها با هدف كاهش تصادفات نیز گفت: حذف و اصلاح ۳۴۵ نقطه و مقطع پرحادثه در راه‌های شریانی، ایمن‌سازی و به‌كارگیری سیستم‌های هوشمند در دو دستگاه تونل‌، ایمن‌سازی محوطه جلوی ۲۸ پاسگاه پلیس‌راه و ایستگاه‌های ایست و بازرسی، طراحی، اجرا و نظارت روشنایی نواحی گردنه‌های مه‌گیر به طول شش كیلومتر، خط‌كشی راه‌های شریانی كشور به طول ۴۱ هزار و ۳۷۸ كیلومتر، اجرای شیارهای لرزاننده به طول ۱۴۱۰ كیلومتر، نصب ۹۸ هزار عدد علایم، اجرای حفاظ ایمنی در ۵۱۰ كیلومتر، ۱۴۵ موقعیت اجرای روشنایی نقطه‌ای در مراكز مهم جمعیتی، ایمن‌سازی ۱۰۰۰ مدرسه حاشیه راه‌ها، ایمن‌سازی فیزیكی محدوده مدارس حاشیه راه‌ها در ۸۵۰ مدرسه و برخط كردن ۱۳۶ مركز پیشرفته معاینه فنی خودروهای سنگین از جمله این اقدامات است.

وی افزود: همچنین تعمیر و نگهداری ۳۱۵ دستگاه باسكول‌ ثابت، سیار و نظارت بر نحوه بر بهره‌برداری آن‌ها، خرید، نصب و راه‌اندازی ۱۱ دستگاه باسكول محوركش و بهره‌برداری از دستگاه‌های سرعت‌سنج و اقدامات كنترل سرعت در راه‌ها در ۱۹ استان نیز از دیگر اقدامات انجام شده در جهت ایمن‌سازی راه‌ها است.

آدم‌نژاد درخصوص نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری نیز گفت: در همین راستا ۳۴ دستگاه ماشین‌آلات از محل اعتبارات سال گذشته خریداری یا نوسازی شده‌اند. ضمن اینكه ۶۳ دستگاه از ماشین‌آلات راهداری اورهال و ۳۳ دستگاه تجهیزات راهداری زمستانی نیز خریداری شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان در بخش دیگری از سخنان خود، از جابه‌جایی ۱۷۹ میلیون تن كالا با بارنامه و جابه‌جایی ۸/۸۸ میلیون نفر مسافر با صورت‌وضعیت در شش ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: با هدف ارتقای سطح خدمات بخش حمل‌ونقل كالا نیز اقداماتی همچون اجرای سیستم صدور بارنامه برخط، توسعه و نوسازی ناوگان، بازنگری و اصلاح ضوابط و آیین‌نامه تأسیس و فعالیت شركت‌های حمل‌ونقل در راستای ارتقای بهره‌وری و سطح خدمات، اجرای طرح سامانه پیام كوتاه و رسیدگی به پرونده تخلفات شركت‌های حمل‌ونقل انجام شده است.

وی در خصوص اقدامات سازمان در بخش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند نیز گفت: پوشش كامل آزادراه‌ها و بزرگراه‌های شریانی كشور به ۵۱ دستگاه‌ ترافیك‌شمار برخط، نصب دو دستگاه تابلوی راهنمایی ترافیكی برخط، خرید، نصب و راه‌اندازی ۲ دستگاه سیستم‌ توزین حین حركت و نگهداری از ۱۶ دستگاه موجود، توسعه دوربین‌های ثبت تخلف سرعت در راه‌های شریانی كشور، قرارداد نصب ۱۸۷۹ دستگاه ثبت تخلفات رانندگی و صدور قبض جریمه جهت پوشش شبكه راه‌های شریانی كشور و اجرایی كردن ارسال پیامك از طریق سیستم ثبت تخلفات رانندگی از جمله اقدامات انجام شده در این بخش است.

وی با اشاره به توسعه سیستم ۱۴۱ نیز گفت: در همین راستا تا كنون ۹۰۰ هزار كاربر اپلیكشین ۱۴۱ را نصب كرده‌اند. ضمن اینكه در شش ماهه سال جاری ۱۲ میلیون نفر از سایت ۱۴۱.ir بازدید كرده‌اند.

داود كشاورزیان معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این نشست، با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های انجام شده توسط سازمان در شش ماهه نخست سال جاری گفت: افتتاح سالن مسافری بیله‌سوار، افتتاح سالن تجاری میل، افتتاح سالن مسافری شلمچه، گیت‌های ورودی و خروجی مهران، محوطه‌سازی و ساماندهی پایانه مرزی لطف‌آباد و تمرچین، وصول عوارض در آزادراه‌های دولتی مصوبه شواری اقتصاد، ایجاد فضاهای جدید در پایانه‌های مرزی و مستندسازی و الكترونیكی كردن مدارك و سازمان اسناد از جمله اقدامات هزینه‌كردی سازمان در این مدت بود كه سبب شد بار مالی زیادی به سازمان تحمیل شود و لذا در بحث درآمدی، بودجه مصوب به طور كامل محقق نشد.

وی با اشاره به كاهش ۷ درصدی بارنامه و كاهش ۲ درصدی درآمدها در شش ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تصریح كرد: پیش‌بینی ما تحقق ۸۷ درصدی بودجه مصوب تا پایان سال جاری است.

در ابتدای این جلسه نیز گزارشی از میزان درآمدهای وصولی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای توسط مدیركل برنامه و بودجه سازمان ارائه و در پایان جلسه پیشنهادهای مطرح شده درخصوص بودجه سال ۹۵ سازمان به تأیید و تصویب اعضای مجمع رسید/.