شناسهٔ خبر: 13143 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه شد؛

آمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات رانندگی ۶ ماهه امسال/ کاهش ۲.۳ درصدی تلفات/ اهم مصوبات جلسات کمیسیون‌ ایمنی راه‌ها

کمیسیون ایمنی راهها بر اساس گزارش اعلام شده در کمیسیون ایمنی راه‌ها در ۶ ماهه نخست سال جاری ۷ هزار و ۲۸۹ نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادند که کاهش ۲.۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نشست شست و پنجم کمیسیون ایمنی راه‌ها با دستور کار بررسی آمار سوانح رانندگی، بررسی برنامه مراسم تجليل از دست‌اندركاران ايمنی حمل‌ونقل، خط‌مشی انتخاب حفاظ‌های ايمنی میانی در راههای برون‌شهری و خلاصه عملكرد كميسيون ايمنی راه‌های كشور در 6 ماه نخست امسال برگزار شد.

در این جلسه گزارشی از آمار سوانح رانندگی ارائه شد که بر اساس آن متوفيان تصادفات رانندگی در ۶ ماهه نخست سال جاری در کل کشور ۷ هزار و ۲۸۹ نفر است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۷ هزار و ۴۶۰ نفر بود. آمار مذکور حاکی از کاهش ۲.۳ درصدی متوفيان تصادفات در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته دارد.

از ۷ هزار و ۲۸۹ جان‌باخته تصادفات رانندگی در ۶ ماهه نخست امسال، هزار و ۹۵۹ نفر در محورهای درون شهری، ۴ هزار و ۷۵۴ نفر در محورهای برون شهری، ۵۵۲ نفر در محورهای روستایی و ۲۴ نفر نیز که منطقه جان‌باختن آنها نامعلوم است جان خود را از دست دادند.

آمار پزشكی قانونی

حوزه

متوفیان ۹۴

متوفیان ۹۳

تغییرات

كل كشور

۷۲۸۹

۷۴۶۰

۲.۳-

درون‌شهری

۱۹۵۹

۲۰۰۰

۲.۱-

برون‌شهری

۴۷۵۴

۴۸۳۳

۱.۶-

روستایی

۵۵۲

۶۲۷

۱۱.۹۶-

نامعلوم

۲۴

۲۹

 

بررسی برنامه‌های تجلیل از فعالان برتر ایمنی حمل‌ونقل که در آبانماه برگزار می‌شود نیز یکی دیگر از دستور کار‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها بود. همایش هفته ایمنی ۲۳ لغایت ۲۹ آبان ماه جاری برگزار می‌شود که روز سه‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه با حضور معاون اول ریاست‌جمهوری از فعالان برتر حوزه ایمنی حمل‌ونقل تقدیر به عمل خواهد آمد.

در همین راستا دبیر خانه کمیسیون ایمنی راه‌ها با همكاری اعضاء و كارشناسان خبره از حوزه‌های مختلف در جلساتی فشرده نسبت به انتخاب افراد برتر از دستگاههای عضو كميسيون بر اساس شاخص‌های مطرح اقدام خواهد کرد. همچنین دستگاههای عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها که شامل سازمان راهداری، پلیس راهور، وزارت بهداشت، جمعیت هلال احمر، وزارت كشور می‌شوند باید نسبت به ارایه گزارشی در قالب یك كلیپ كوتاه حداكثر ۴ دقیقه‌ای نسبت به معرفی و ارایه گزارش عملكرد خود اقدام کنند.

خط‌مشی استفاده از حفاظ‌های ایمنی میانی در راههای برون‌شهری(آزادراهها و بزرگ‌راهها) از دیگر دستورکارهای کمیسیون ایمنی راه‌ها بود که توسط دبیرخانه گزارشی در این خصوص ارائه شد که با نظر امینی معاون برنامه ‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها مقرر شد به منظور بررسی جامع‌تر، بار مالی طرح و رفع ابهامات مربوطه در خصوص نحوه تامين منابع مالي طرح مورد بازنگری و بررسی مجدد قرار گیرد.

خلاصه عملکرد کمیسیون ایمنی راه‌ها در سال جاری

همچنین در این جلسه هرمز ذاکری معاون دفتر ایمنی حمل و نقل ضمن ارائه گزارشی از خلاصه عملکرد کمیسیون ایمنی راه‌ها در ۶ ماه نخست امسال گفت: در سال  جاری ۶ جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها تشکیل شد. همچنين كارگروه‌های تخصصي شامل ویژه كمیسیون، كارگروه مهندسی ایمنی راه، كارگروه ناوگان، كارگروه اعمال مقررات و عملیات ترافیكی، فرهنگ و امور اجتماعی نيز فعاليت‌های مستمری در اين مدت داشته‌اند.

وی برگزاری مراسم هفته ایمنی برای كودكان را از دیگر اقدامات این کمیسیون عنوان کرد و اهم مصوبات کمیسیون ایمنی راه‌ها که منتج به نتیجه شده را به اعضا گزارش داد.

به گفته ذاکری فعال‌سازی سامانه ثبت سوانح حمل‌ونقل، دستورعمل نحوه شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پرتصادف راهها، آشكارسازی وسایل نقلیه سنگین باری، انتشار گزارش ملی وضعیت ایمنی رانندگی در كشور، ساماندهی سامانه كنترل برخط معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین، برنامه اجرایی ارتقای ایمنی راه و حضور آقای بلیس از كارشناسن ارشد بانك جهاني در حوزه مديريت ايمني راهها در ایران و ارایه پیشنهاد طرح تعدیل جریمه‌های تخلفات رانندگی به هیئت دولت را از اهم مصوبات به اجراء درآمده کمیسیون ایمنی راه‌ها در سال جاری عنوان کرد.

معاون دفتر ایمنی حمل و نقل از ۶ مصوبه در دست اقدام کمیسیون ایمنی راه‌ها خبر داد و گفت: بررسی تصادفات و برنامه‌های ارتقای ایمنی كاربران آسیب‌پذیر(موتورسیكلت‌سواران- عابران پیاده- وانت‌بار)، بررسی طرح تغییر سرعت مجاز وسایل نقلیه سنگین در شبكه راهها، مدیریت ترافیك در ساعات اوج و بویژه در گلوگاه‌های شبكه راههای كشور، سامانه یكپارچه معاینه فنی وسایل نقلیه، انتخاب فعالان برتر ایمنی و برگزاری هفته ایمنی سال ۱۳۹۴ مصوباتی هستند که توسط این کمیسیون و كارگروههاي تخصصي در دست انجام هستند.

وی اجرای ۶ مصوبه طرح اورژانس ملی، طرح نصب حفاظ‌های ایمنی وسایل نقلیه سنگین، دستورعمل مدیریت صحنه تصادفات رانندگی، بازنگری نظارت فنی ناوگان سنگین در پایانه‌ها، تهیه برنامه جامع آموزش و صدور صلاحیت رانندگی رانندگان حرفه‌ای ناوگان عمومی و بررسی قاچاق انسان و تصادفات افغانی‌ها را نیازمند پیگیری و حمایت بیشتر از جانب اعضاي كميسيون ايمني و همچنين دولت محترم عنوان کرد./

نظر شما