شناسهٔ خبر: 131441 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی خبر داد؛

اشتغالزایی باز آفرینی شهری برای ۳۰ هزار نفر در ۱۴۰۱

اختصاص  قیر به پروزه های بازآفرینی شهری خوزستان معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از اشتغال آفرینی شرکت بازآفرینی شهری برای ۳۰ هزار نفر با ارائه تسهیلات بهسازی و نوسازی به ۱۴۴۸۹ متقاضی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،امیر محمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی در مورد روند تدوین برنامه هفتم بخش حمل و نقل گفت: با ابلاغ سیاست‌های کلی تدوین برنامه هفتم، ابتدا کارگروهی متشکل از معاونین وزیر و به ریاست سرپرست محترم وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد و در یک کار فشرده و دو هفته کار شبانه‌روزی، کلیات احکام برنامه هفتم در بخش حمل و نقل به اجتماع شورای معاونین رسید.

محورهای برنامه هفتم بخش حمل و نقل

غفاری در خصوص محورهای برنامه هفتم خاطرنشان کرد: در تعیین محورهای برنامه هفتم سعی شد با توجه به سیاست‌های کلی، مهمترین اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل نظر گرفته شود که بیشترین و موثرترین اثرات و تبعات را از نظر اقتصادی،‌ ایجاد اشتغال، عدالت گستری و محرومیت زدایی، افزایش رضایتمندی شهروندان و تأمین نیازهای اساسی کشور داشته باشند.

وی افزود:  بالاخره بودجه کشور محدود است، لذا تمام تلاش بر این بود که اولویت‌هایی مد نظر قرار بگیرند که بیشترین کارایی و اثربخشی را در موارد مذکور داشته باشند. در تعیین محورهای برنامه هفتم مهم‌ترین رویکرد ما تقویت اقتصاد دریا محور است، چرا که بیش از ۹۰ درصد مبادلات کالا و صادرات و واردات ما از طریق دریا انجام می شود و اگر بتوانیم این بخش را تقویت کنیم و از ظرفیت‌های بلااستفاده بنادر موجود و یا توسعه آنها در برخی موارد بهره ببریم، تحول عظیمی در اقتصاد کلان کشور ایجاد خواهد شد.

غفاری تصریح کرد: از طرف دیگر مسئله ترانزیت و لجستیک را در نظر گرفته ایم که در طول برنامه هفتم تمرکز و توان اجرایی در بخش حمل و نقل روی این مسائل معطوف باشد.

البته این نکته را اضافه کنم که بخش آخر از برنامه پیشنهادی وزارت راه مربوط به احکامی است که در برنامه های سابق توسعه وجود داشته و به هر علتی ناتمام مانده و یا اجرا نشده، ولی وجود آنها در برنامه جدید با انجام تغییراتی ضروری است.

زمان ابلاغ برنامه هفتم

وی گفت: فعلاً برنامه در حال تدوین است و جلسات متعددی در سازمان برنامه و دولت و کمیسیونهای مجلس در حال برگزاری است. اینکه برنامه از چه تاریخی نهایی و ابلاغ می شود مشخص نیست، ولی تمام تلاش دولت و مجلس بر این است که برنامه هر چه زودتر نهایی و برای اجرا ابلاغ شود. در واقع این برنامه محور تمام برنامه های توسعه ای کشور در طول سال‌های آتی خواهد بود و به آنها جهت خواهد داد و از این رو بسیار مهم است.

اقدامات تولید، بهره وری و اشتغال در وزارت راه و شهرسازی

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: این معاونت در راستای حسن اجرای بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و با عنایت به تایید برنامه‌های پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی توسط کارگروه تخصصی موضوع تبصره مذکور، بلافاصله پس از تعیین سهم این وزارتخانه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (به مبلغ ۵۹۵۰۰ میلیارد ریال که در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به حساب این وزارت واریز شد) به برنامه ریزی برای اجرای برنامه های مصوب خود اقدام کرد که در این راستا با تخصیص تنها ۳۸ درصد از منابع مورد نیاز مربوط به برنامه های اعلامی اولیه شرکت بازآفرینی شهری و همچنین افزایش هزینه‌های مربوط به نوسازی و بهسازی مسکن و در نتیجه افزایش میزان وام پرداختی به هر کدام از متقاضیان، مجموعاً ۴۴۹۵۱ میلیارد ریال به ۱۴۴۸۹ متقاضی بهسازی و نوسازی مسکن وام پرداخت شد که این موضوع علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای حدود ۳۰ هزار نفر فعالین حوزه مسکن و ساختمان، منجر به بهبود وضعیت مسکن حدود ۶۰۰۰۰  نفر در سطح کشور می شود.

وی ادامه داد: همچنین علیرغم تخصیص تنها ۳۲ درصد از منابع مورد نیاز مربوط به برنامه های اعلامی شرکت هما، پرداخت تسهیلات برای تعمیر دو فروند هواپیمای مسافری (در قالب تعمیر ۶ دستگاه موتور هواپیما) در دست اقدام است که این موضوع علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای حدود ۲۰۰۰ نفر فعالین در حوزه خدمات پروازی شامل کترینگ، مهمانداری و سایر خدمات حوزه فرودگاهی، منجر به ایجاد ظرفیت حدود ۳۵۰۰۰۰ صندلی – پرواز در طی یک سال برای شرکت هما خواهد شد.

شایان ذکر است با تخصیص تنها ۸ درصد از منابع مورد نیاز مربوط به برنامه های اعلامی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، پرداخت تسهیلات به مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان برای نوسازی ۱۴۴۲ فقره نوسازی ناوگان و ۴۴ فقره مجتمع رفاهی انجام شده که این موضوع علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای حدود ۴۷۵۰ نفر فعالین در حوزه اشتغال در حوزه ناوبری خطوط اتوبوس‌رانی و خدمات ترمینال‌های مسافری و همچنین حوزه خدمات مربوط به مجتمع‌های رفاهی، منجر به ایجاد بیش از ۲ میلیون صندلی – سفر ظرفیت در خطوط اتوبوس‌رانی کشور در سال می‌شود.