شناسهٔ خبر: 13183 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در جلسه تعیین چارچوب‌ها و مقررات برگزاری مسابقه طراحی بافت زندیه شیراز مطرح شد:

استفاده از تجربیات بین‌المللی در احیای بافت تاریخی شیراز/ نتایج مسابقه طراحی بافت زندیه تا ۳ ماه آینده مشخص می‌شود‬

مشارکت در بازسازی بافت زندیه نشست تعیین چارچوب‌ها و مقررات برگزاری مسابقه «طراحی بافت زندیه شیراز» با تاکید بر لزوم توجه بر احیای ارگ کریم‌خان و بازار وکیل که از بحرانی‌ترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شوند با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و دو طراح ایتالیایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه تعیین چارچوب‌ها و مقررات برگزاری مسابقه طراحی بافت زندیه شیراز امروز چهارشنبه ۲۲ مهرماه با حضور محمد سعید ایزدی، سید محمد بهشتی، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دو تن از استادان طراحی شهری ایتالیا در محل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد.

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به شرایط بحرانی بافت تاریخی شهرهای شیراز و کرمان گفت: دکتر آخوندی با هدف بررسی مشکلات بافت تاریخی زندیه شیراز پیشنهاد داد که طراحی این محدوده به مسابقه گذاشته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر همین اساس به مشاوران شهرسازی اعلام شد که می‌توانید با همکاری شرکای خارجی خود در این مسابقه شرکت کنید. ۶۹ شرکت مشاور شهرسازی برای حضور در این مسابقه اعلام آمادگی کرده‌اند که در نهایت ۱۵ شرکت مشاور برای شرکت در مسابقه طراحی بافت زندیه شیراز انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم در این جلسه چارچوب مورد نیاز برای نحوه طراحی مشاوران و نیز اصول و قواعد حاکم بر مسابقه را تعیین کنیم اظهار کرد: نتیجه داوری این مسابقه سه ماه آینده اعلام خواهد شد و شرکت مشاور بن‌کوه‌سازان نیز اجرای این مسابقه را بر عهده دارد.

طالبیان در ادامه این جلسه با اشاره به مشکلات فراوانی که در ارتباط با مدیریت و حفاظت شهرهای تاریخی به ویژه چالش توسعه و حفاظت محدوده تاریخی در این شهرها وجود دارد تاکید کرد: همکاری بین المللی و استفاده از تجربیات کارشناسان بازسازی شهرهای تاریخی دنیا می‌تواند در حل این مشکلات و رفع چالش‌های حفاظت از بافت‌های تاریخی اثر گذار باشد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: دو شهر کرمان به ویژه اطراف بازار تاریخی و شیراز به ویژه بافت محدوده ارگ کریم خان و بازار وکیل که به آن بافت زندیه می‌گویند بحرانی‌ترین بافت‌های تاریخی کشور از نظر تخریب محسوب می‌شوند و در معرض آسیب هستند.

وی ادامه داد: بافت‌های تاریخی این دو شهر انسجام اصلی خود را از دست داده و بسیاری از ساکنان قدیمی این محلات، آن محدوده را ترک کرده‌اند. این موضوع در گزارشی که برای شورایعالی شهرسازی و معماری ارسال شد نیز قید شده است. در این شورا دکتر آخوندی به عنوان رئیس شورایعالی شهرسازی و معماری بر لزوم استفاده از تجربیات بین‌المللی تاکید کرد و به همین دلیل از دو استاد طراحی شهری و شهرسازی که سابقه بازسازی شهر تاریخی فرارا در ایتالیا، مکزیکو سیتی در مکزیک، باکو در جمهوری آذربایجان و آسمارا در اریتره را دارند دعوت شد تا بافت تاریخی زندیه شیراز را از نزدیک مشاهده کرده و نقطه نظرات خود را در این خصوص اعلام کنند. همچنین دو کتاب تاریخی «تاریخ حفاظت ملی» و «مدیریت میراث جهانی» این دو استاد شهرسازی به فارسی ترجمه شده است./ 

نظر شما