شناسهٔ خبر: 132456 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با با وزرا و فعالان اقتصادی کشور سوری مطرح کرد

فعالسازی مناطق آزاد، کاهش تعرفه ترانزیت و توسعه کریدورهای حمل و نقل و گردشگری

سوریه بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با وزرا و فعالان اقتصادی کشور سوریه از افزایش تعاملات دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله فعالسازی مناطق آزاد و کاهش تعرفه ترانزیت، اولویت بخشی به حوزه گردشگری و توسعه کریدورهای حمل و نقل خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در نشستی با فعالان اقتصادی کشور سوریه با حضور سهیل عبد اللطیف وزیر مسکن ، زهیر خزیم وزیر حمل و نقل و سامر خلیل وزیر اقتصاد وتجارت خارجی و ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی سوریه و روسای غرفه های تجاری و فعالان تجاری بخش خصوصی ایرانی و سوری دیدار و درباره سازوکارهای ارتقای همکاری اقتصادی تهران و دمشق گفتگو کرد.

وزیر راه و شهرسازی با یادبودی از مرحوم حافظ اسد به حمایت کشور سوریه از ملت ایران در طول جنگ تحمیلی اشاره کرد که در طول جنگ تحمیلی، با کشور و ملت ایران همراه و همدل بودند،بیان داشت: امروز در جمع بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در کشور سوریه حاضرشدیم تا نوید بخش حمایت خود به‌عنوان نماینده دولت ایران تحت عنوان مسؤل کمیسیون مشترک اقتصادی باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوعات مطرح شده در نشست با فعالان اقتصادی اظهار داشت: در این  نشست آسیب شناسی از حجم فعالیت  اقتصادی ارائه شد.

فعالسازی مناطق آزاد و کاهش تعرفه ترانزیت 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست گفت: در نشست‌ها و کمیسیون‌ مشترک دو کشور راجع به فعالسازی مناطق آزاد و تعرفه ترانزیت که به سمت صفر میل کند، توافق حاصل شد.

مراودات مالی و رونق فعالیت‌های اقتصادی طرفین

رئیس هیات ایرانی بیان داشت: همچنین برای فعالیت‌های اقتصادی به نهاد مالی که مراودات مالی دوکشور را انجام دهد نیاز داریم که شد از هر دو کشور، بانک عامل طرفین معرفی شود و بر مبنای آن، این دو بانک تعاملات و تبادل بانکی منظور با ارز رایج، مابین دو کشور انجام شود.

توسعه کریدورهای حمل و نقل 

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از این نشست خاطرنشان کرد: اولویت بعدی ما در حوزه کریدورهای حمل و نقلی است که توسعه خطوط ریلی نیز از  اولویت‌های کاری ماست و در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: طی سفر رییس‌جمهور به‌ کشور چین و توافق بر شاهراه جاده ابریشم که کریدور شرق و غرب را به هم متصل می‌کند، در صورت وقوع، سوریه نیز به این کریدور بزرگ متصل می‌شود.

اولویت بخشی به حوزه گردشگری

بذرپاش تصریح کرد: در حوزه گردشگری نیز چه سفر زیارتی چه سیاحتی در صورت موافقت، ۳ تا 4 پرواز در هفته تدارک دیده می شود و ۵۰هزار نفر مسافر در سال به سوریه سفر خواهند کرد که زیرساخت حمل و نقل هوایی کمک شایانی به این عرصه می‌کند.

تسهیل ارتباطات اقتصادی دو کشور ایران و سوریه 

وی اظهار کرد: در حوزه بانک ، بیمه ، نمایشگاه و ظرفیت‌های مالی مشترک که ارتباطات اقتصادی دو کشور را تسهیل کند، در صورت تعریف جدید بستر همکاری اتفاق رأی و موافقت داریم.

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه به برگزاری نمایشگاه‌ها برای معرفی دستاوردها و محصولات کشور دوطرف اشاره کرد و گفت: نظر به این‌که برگزاری نمایشگاه مشترک بر رونق اقتصادی دو کشور اثر شایان توجهی دارد، نسبت به برگزاری نمایشگاه اهتمام داریم.