شناسهٔ خبر: 132837 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت‌های بافت فرسوده در تامین زمین مسکن ملی، بر الحاق اراضی ارحجیت دارد

حمیدرضا فلاح - اصفهان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت؛ در مواجهه با محدودیت‌های تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن ابتدا سعی شده از اراضی داخل شهرها، توافق با مالکین خصوصی، اراضی واقع در بافت‌های فرسوده مصوب و پرداخت تسهیلات و بسته‌های حمایتی به خود مالکین موانع رفع و در نهایت در موارد نیاز الحاق اراضی با تدابیر لازم انجام پذیرد.

حمیدرضا فلاح چم آسمانی معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص وضعیت تامین اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن استان اظهار داشت: مطابق با سیاست‌گذاری‌های بعمل آمده در اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان از همان ابتدای شروع این طرح، اولویت بندی لازم برای شیوه تامین اراضی مورد نیاز در سطح استان انجام پذیرفت.  

وی افزود: براین اساس استفاده از ظرفیت اراضی دولتی واقع در داخل محدوده قانونی شهرها، زمین‌های رها شده دولتی، اراضی واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری، زمین‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها و در نهایت توافق با مالکان خصوصی در اولویت قرار گرفتند.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: مطابق با این سیاست‌گذاری در صورتیکه اراضی مورد نیاز به صورت کامل تامین نشد در مرحله بعد، الحاق اراضی واقع در حریم شهرها با اولویت اراضی‌ که متصل به محدوده آن شهر هستند در دستور کار قرار گرفت.  

وی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های تامین آب شرب، تامین دیماند برق مورد نیاز و مخاطرات فرونشست اراضی در بعضی از شهرهای استان روند تامین زمین و یا الحاق اراضی مورد نیاز را با چالش مواجه کرده است.  

فلاح در خصوص میزان همکاری سایر دستگاه‌های دولتی جهت واگذاری زمین‌های مازاد خود در پروژه نهضت ملی مسکن استان اذعان داشت: برخی دستگاه‌ها در قالب تفاهم نامه‌هایی با اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان همکاری داشتند که البته در این شرایط تامین مسکن کارکنان واجد شرایط خود آن دستگاه‌ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن در اولویت قرار دارد.  

وی ادامه داد: از ابتدای ابلاغ قانون جهش تولید مسکن در پائیز سال ۱۴۰۰ تا کنون مکاتبات متعدد در این رابطه انجام پذیرفته است ولیکن همکاری مناسبی از سوی دستگاه‌های اجرائی مالک اراضی مازاد واقع در سطح استان اتفاق نیفتاده است.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: این اداره کل بر اساس وظایف و اختیارات قانونی و با همکاری قابل تقدیر اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان در حال شناسائی و سیر تشریفات قانونی تغییر نمایندگی این اراضی به نام سازمان ملی زمین و مسکن است.  

وی گفت: در مواجهه با محدودیت‌های موجود ابتدا سعی شده از اراضی داخل شهرها و توافق با مالکین خصوصی، اراضی واقع در بافت‌های فرسوده مصوب و پرداخت تسهیلات و بسته‌های حمایتی به خود مالکین موانع رفع شود.  

فلاح بیان داشت: همچنین در موارد نیاز به الحاق اراضی با انجام مطالعات لازم موانع را با تدابیر فنی دیگر و در برخی مواقع نیز با سبک سازی ساختمان در قالب یک طبقه یا دو طبقه و یا انتقال متقاضیان با مصوبه شورای مسکن شهرستان به شهر مجاور برنامه ریزی و اقدام شود.