شناسهٔ خبر: 132887 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

الزامی شدن کارت هوشمند برای رانندگان فعال در حمل و نقل معادن

الزام کارت هوشمند مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی از الزامی شدن کارت هوشمند برای حمل مواد معدنی در جاده‌های استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری  وزارت راه و شهرسازی از خراسان رضوی، جعفر شهامت گفت: این طرح از ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری اجرایی می‌شود و فقط وسایط نقلیه و رانندگانی که دارای کارت هوشمند هستند می‌توانند مواد معدنی را در جاده‌های استان حمل کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: حمل اضافه تناژ تولیدات معدنی سالانه خسارت زیادی به جاده‌های استان وارد می‌کند و با توجه به الزام قانون بودجه سال‌جاری و ساماندهی حمل مواد معدنی، اخذ کارت هوشمند برای حمل بار و مواد معدنی از ۱۵ اردیبهشت برای رانندگان الزامی است.

شهامت گفت: پس از تاریخ ذکرشده هرگونه حمل و جابه‌جایی مواد معدنی در جاده‌ها و شهرها برای خودرو و رانندگان فاقد کارت هوشمند ممنوع خواهد بود و مسئولیت جرایم احتمالی یا توقیف محموله در صورت تحویل بار به رانندگان و وسایل نقلیه حمل بار فاقد کارت هوشمند برعهده بهره‌برداران معادن است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه از تاریخ یاد شده، اختصاص سهمیه سوخت به ناوگان حمل‌ونقل معادن مشروط به گرفتن بارنامه و تاییدیه پیمایش از طرف اداره‌کل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای استان خواهد بود تصریح کرد: تمامی رانندگانی که تاکنون موفق به دریافت کارت هوشمند راننده و ناوگان نشده‌اند می‌توانند در فرصت باقی مانده با مراجعه به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با این اداره کل، نسبت به دریافت کارت هوشمند اقدام کنند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در ادامه گفت: آمار یکساله کمیسیون ماده ۱۲ شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، از کاهش شش درصدی تخلفات ثبتی سفر در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن خبر می‌دهد.

شهامت افزود: بر اساس این کمیسیون میزان تخلفات در تناژ نیز در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۹درصد کاهش داشته است و درامد این بخش ۱۳۲درصد افزایش داشته است.

به گفته مدیر کل راهدای و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی کالاهای معدنی و ساختمانی ۴۰درصد از تناژ حمل کالا در جاده‌های استان را شامل می‌شود.اوتصریح کرد: حمل این کالا سهم ۳۰ درصدی سفر در جاده‌های استان را به خود اختصاص داده است.