شناسهٔ خبر: 132988 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

تاثیر احداث جاده های دوبانده بر ایمنی و کاهش تصادف

بهزاد شاهسوندی-اصفهان معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با اجرایی شدن باند دوم میزان تصادفات و تلفات کاهش می یابد اما قطعاً به صفر نخواهد رسید لذا در تصادفات جاده ای باید سایر عوامل بروز تصادف را هم در نظر گرفت.

بهزاد شاهسوندی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص تاثیر بزرگراه ها بر کاهش تصادفات جاده ای اظهار داشت: بزرگراه راهی است که خطوط رفت و برگشت آن جدا از یکدیگر بوده که در مسیرهایی که سهم ترافیکی بیشتری دارند به منظور کاهش ترافیک طراحی می شوند.   
وی با اشاره به اینکه احداث باند دوم در محورهای دو خط استان اصفهان بر عهده حوزه مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان است اذعان داشت: احداث باند دوم و ارتقاء محورها از راه‌های اصلی به بزرگراه نقش بسیار مهمی در ایمنی و کاهش تصادفات دارد.  

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: در محورهای دو بانده تصادفات بسیار کمتر بوده و اگر مواردی نیز وجود داشته باشد بیشتر ناشی از خطای انسانی است.  

وی با بیان اینکه در جاده‌های چهارخطه قوس‌ها بر اساس سرعت مجاز طراحی می‌شود خاطرنشان کرد: تا زمانی که جاده‌های مواصلاتی دو خط باشد ایمنی کامل ایجاد نمی شود البته با اجرایی شدن باند دوم میزان تلفات کاهش یافته اما قطعاً به صفر نخواهد رسید و در تصادفات جاده ای باید سایر عوامل بروز تصادف را هم در نظر گرفت.   

شاهسوندی بیان داشت: طراحی جاده‌ها در ایران بر اساس استانداردهای بین‌المللی بوده و خط‌کشی های انجام شده نیز براساس مرسومات جهانی است لذا ممکن است بر اساس پهنه‌بندی مناطق با تصمیم هیئت فنی سازمان برنامه و بودجه تغییراتی در استاندارد جاده‌ها انجام شود اما این تغییرات بسیار ناچیز است و استانداردهای فنی بزرگراه‌ها و آزادراه‌های ایران کاملا با استانداردهای بین الملی یکسان است.  

وی با بیان اینکه نظارت بر همه پروژه‌ها توسط مهندسان مشاور انجام می شود، گفت: برای ساخت هر جاده مطالعاتی در سه فاز توسط مهندسین مشاور انجام می پذیرد، که انتخاب این مشاوران بر مبنای توانایی علمی و عملی آنها است همچنین ارزیابی فنی و اقتصادی پروژه‌ها بر عهده مهندسان مشاور است.