شناسهٔ خبر: 133263 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور نمایندگانی از وزارت راه و وزارت کشور:

راهکارهای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن کردستان درجلسه شورای مسکن استان بررسی شد

شورای مسکن استان کردستان وبازدید اقای مذنب از پروژه ها جلسه شورای مسکن استان کردستان برای بررسی چالش های اجرای طرح نهضت ملی مسکن و راهکارهای رفع این چالش‌ها شامگاه روز پنجشنبه ۱۴اردیبهشت در محل اداره کل راه و شهرسازی تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (کردستان)، در جلسه شورای مسکن استان کردستان که با حضور هیأتی اعزامی از وزارتخانه های راه و شهرسازی و وزارت کشور برگزار شد، جهانگیر الیاسی مدیرکل راه و شهرسازی گزارش مبسوطی از اقدامات انجام شده ،چالش های موجود و راهکارهای رفع این مشکلات ارائه کرد.

الیاسی گفت: در کردستان چند موضوع علت تاخیر در اجرای نهضت ملی بوده که میتوان به توپوگرافی خشن در بسیاری از شهرهای استان و زمان بر بودن آماده سازی ، محدودیت فصل کاری در استان و عملیات اجرایی از جمله بتن ریزی که عملاً در سال بیش از ۵یا۶نیست اشاره کرد.

الیاسی ادامه داد: برنامه ابلاغی ما در ۴ سال ۸۷۲۳۹ واحد است که از این تعداد پس از کسر سهمیه های روستایی، استیجاری ،بافت فرسوده و خود مالکی ,حدود ۳۶۸۰۰ واحد با مدیریت دولت احداث خواهد شد که ۷۱۰۰واحد آن شروع شده و در مراحل مختلف است.

الیاسی گفت: برای ای ۳۶۸۰۰نفر تا این لحظه بیش از ۱۹۰هزار نفر ثبت نام کرده ا ند یعنی چیزی نزدیک به ۵برابر سهمیه ابلاغی الیاسی ادامه داد: استان کردستان به لحاظ جمعیتی ۱۸همین استان و در نسبت بین افراد ثبت نامی به جمعیت دومین استان کشور است که ممکن است پس از اتمام پالایش به استان اول تبدیل شویم که یعنی ما در استان کردستان بیشترین نسبت متقاضی تأیید شده به به جمعیت را خواهیم داشت که این خو چالشی مهم است یعنی متقاضی زیاد و زمین کم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر در استان نوعیت زمین است ، بیشتر اراضی محدوده شهرهای ما از نوع ۱و۲است که نمی توان آنها را الحاق کرد.

در ادامه الیاسی اظهار کرد: ما به این جمع بندی رسیدیم که نقش دولت را از تصدی‌گری و ساخت به مدیریت در اجرای طرح تغییر دهیم و به همین منظور به جای ساخت توسط دولت رفتیم سراغ واگذاری گروهی.

الیاسی افزود: ۱۳هزار واحد آماده داریم که پس از طی پروسه های لازم در کمیسیون ماده پنج واگذاری گروهی خواهد شد و در مجموع تا پایان تیرماه هدفمان این است که با ۷هزار واحد در حال ساخت واگذاری‌ها به حدود ۲۱هزار برسد. در ادامه حسین مذنب مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد وحقوق شهروندان وزارت راه وشهرسازی با بیان اینکه پاسخ به مطالبه رئیس جمهور و دستور وزیر راه و شهرسازی بازرسی از پروژه های نهضت ملی مسکن کردستان انجام شد.

وی از تلاش برای رفع مشکلات تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن درکردستان خبر داد.

مذنب  گفت: اهم مشکلاتی که در کردستان وجود دارد مربوط به تامین زمین است که به دلیل توپوگرافی خشن استان و همچنین درجه و دو بودن بخش عمده‌ای از اراضی استان است که کار را دشوار کرده است. بنابراین مقرر شده تا هماهنگی‌هایی در استان انجام شود و در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تسریع ایجاد شود.