شناسهٔ خبر: 133419 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون شهرسازی و معماری خبر داد:

برنامه‌ریزی فضایی برای تحقق شبکه شهرهای پایدار

پاپوری با حضور معاون دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه هبیتات، دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، گسترش همکاری‌های کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و تصویب نهایی سند مهم برنامه‌ریزی شهری (NUP) و اجرای فاز دوم این پروژه و عملی کردن بخشی از برنامه‌های تدوینی به خصوص در حوزه شهرهای هوشمند مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امروز جلسه مشترک سرینواسا پاپوری معاون دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه هبیتات و نماینده خانم شریف با آرمان خورسند دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع گسترش همکاری‌های کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران در ساختمان دادمان برگزار شد.

 علاوه بر گسترش همکاری‌های کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، تصویب نهایی سند مهم برنامه‌ریزی شهری (NUP) و اجرای فاز دوم این پروژه و عملی کردن بخشی از برنامه‌های تدوینی به خصوص در حوزه شهرهای هوشمند در این جلسه مطرح شد.

پاپوری ضمن بیان اهمیت راهبردی همکاری با جمهوری اسلامی ایران و لزوم گسترش آن‌ها و همچنین تشکر از مساعی کمیته ملی جهت پیشبرد اهداف مشترک نکاتی را در خصوص چگونگی اجرای فاز دوم پروژه ارائه و تأکید کرد: این سند چهارچوبی نه تنها برای ایران بلکه راهنمایی برای دیگر کشورها جهت تدوین سیاست‌های برنامه‌ریزی شهری خود خواهد بود.

در این نشست صادق مالواجرد، ضمن اشاره به در جریان بودن تایید سندNUP، در شورای عالی، ایجاد یک چهارچوب یکپارچه برای برنامه‌ریزی شهری در ایران و یک برنامه‌ریزی فضایی برای تحقق شبکه شهرهای پایدار و همچنین دستیابی به مسکن مناسب برای همگان را از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی بر شمرد.

 خورسند نیز ضمن استقبال از حضور نماینده معاون دبیرکل سازمان ملل در کشور بر عزم ارکان وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های عضو کمیته ملی برای گسترش همکاری‌ها، ارائه تجارب به جامعه جهانی و استفاده از ظرفیت‌های هبیتات تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما به هبیتات نگاه به یک منبع مالی نبوده، بلکه هبیتات برای ایران یک شریک استراتژیک و منبع دریافت رویکردها و ایده‌های نوآورانه برای اشتراک‌گذاری تجربیات و موفقیت‌های گذشته است. ما یک خانواده هستیم که برای ایجاد فضای زیست بهتر برای همه گروه‌ها تلاش می‌کنیم.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: با توجه به اهداف دولت در تامین مسکن مناسب برای همه اقشار و نیز سیاست راهبردی هبیتات در بهبود دسترسی به سکونت‌گاه‌های استاندارد و تاب‌آور، همکاری طرفین در این مسیر را ضروری دانست.

همچنین در این نشست مقرر شد، تا زمان اجلاس مجمع عمومی آتی هبیتات در نایروبی، سند همکاری‌های مشترک طرفین گسترش یافته و همچنین برنامه هبیتات سازمان ملل، سند گزارش همکاری‌های خود با جمهوی اسلامی و برنامه جامع همکاری‌های ۵ ساله را تا پایان ماه جاری میلادی به کمیته ملی جمهوری اسلامی ایران تسلیم کند.