شناسهٔ خبر: 133622 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وزش باد شدید در شمال سیستان و بلوچستان تا اواخر هفته تداوم دارد

حضور راهداران درمنطقه سیستان باتوجه به طوفان های شن وماسه جهت سفر ایمن کاربران جاده ای مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد متوسط تا نسبتا شدید تا اواخر هفته جاری در سطح استان بویژه منطقه سیستان حاکم خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، محسن حیدری اظهارداشت: از روز جمعه در شمال سیستان و بلوچستان وزش باد شدیدتر همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: این شرایط از چهارشنبه تا پایان هفته در مناطق مرکزی و نوار شرقی سیستان و بلوچستان ادامه خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین تا پایان هفته افزایش تدریجی دما در سطح استان را شاهد خواهیم بود.

گفتنی است کمبود منابع آبی، فقر پوشش گیاهی و بالا بودن درجه حرارت و تبخیر زیاد از دیگر عوامل بالا بودن قابلیت حادثه خیزی این منطقه است.

سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک واقع شده و به همین دلیل تاثیرپذیری از سامانه های کم فشار حاره ای و پراکنش زمانی و مکانی بارندگی ها بسیار نامناسب است به طوریکه در برخی اوقات تمامی بارندگی های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل شده و سیلاب های سهمگین ایجاد می کنند.

این ویژگی های جغرافیایی و طبیعی سبب شده که در بسیاری از سالها سوانحی چون خشکسالی و سیل بطور توامان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رخ دهد.

بخش های شمالی سیستان و بلوچستان به دلیل تاثیرپذیری از پدیده مونسون آسیایی(کم فشار هند) در ماه های گرم سال با وزش بادهای نسبتا شدید ۱۲۰ روزه و طوفان و گرد و خاک روبرو است، همچنین از نظر لرزه خیزی بر اساس تقسیم بندی های انجام شده این استان دارای گسل های فراوان و مهمی است که فعالیت این گسل ها باعث وقوع زمین لرزه های متعدد شده است.

گسل مکران در جنوب سیستان و بلوچستان یکی از گسل هایی است که قابلیت خطرزایی بسیار بالایی دارد، همچنین این استان با وجود ۲ آتشفشان نیمه فعال تفتان و بزمان از حیث خطر فوران آتشفشان در زمره مناطق تحت تاثیر خطر محسوب می شود.

بیش‌از ۲۰ سال از خشکی تالاب بین المللی هامون و خشکسالی سیستان می گذرد و این معضل با تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن، زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است.