شناسهٔ خبر: 133872 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی فارس اعلام کرد:

۵۰ هزار واحد بافت فرسوده فارس باید نوسازی شود

نوسازی 50 هزار واحد بافت فرسوده فارس مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت :طی چهار سال باید ۵۰ هزار واحد در بافت های فرسوده این استان نوسازی شود که در این ارتباط سهم هر یک از شهرهای دارای بافت فرسوده استان را تعیین و به شهرداری ها ابلاغ کرد ه ایم.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی فارس، محمود رضا طالبان مدیر کل راه و شهرسازی فارس در همایش یک روزه فرمانداران -شهرداران و رؤسای راه و شهرسازی شهرستانهای استان گفت: شکل گیری سکونتگاههای غیر رسمی در پیرامون شهرها گفت: توانمندسازی این مناطق نیازمند برنامه ریزی و نگاه شهرسازانه به این موضوع است.

طالبان افزود: سکونتگاههای غیر رسمی محدوده های ناکارآمدی هستند که بدون حضور مدیریت شهری و با یک سری اقداماتی که توسط افراد و مالکان انجام می شود شکل می گیرند و خالی از خدمات مورد نیاز افراد جامعه و ساکنان این مناطق است که می کوشیم با برنامه ریزی در جهت توانمندسازی آنها گام برداریم.

وی ادامه داد: در حوزه بافت های محلات ناکارآمد شهری علاوه بر سکونتگاههای غیر رسمی، بافت های فرسوده را نیز داریم.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: در بحث بافت های فرسوده، مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در جهت تسهیل در صدور پروانه‌های ساختمانی و تسهیلات و مشوق هایی که این شورا برای ساخت و ساز در این بافت های در نظر گرفته ابلاغ شده که جزئیات ان به به شهرداران و معاونان فنی شهرداری ها منتقل می شود.

طالبان ادامه داد: شهرداری ها و معاونت های فنی آنها چنانچه بخواهند مواردی را به این موارد الحاق کنند، کمیسیون ماده پنج این آمادگی را دارد که به این مبحث ورود کند.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: همچنین بحث مهم دیگری که با کمک شهرداری ها داریم دنبال می کنیم این است که نحوه نوسازی و مدل مداخله در بافت های فرسوده شهرها به چه شکل باشد که در پایان هر سال ۱۲ هزار ۵۰۰ واحد و در پایان چهار سال کل تعهدات نوسازی این واحدها عملیاتی شود.

طالبان ادامه داد: برای این منظور مشاورانی را در اختیار می گیریم و از ۹ شهر پهنه هایی برای آنها تهیه می کنیم که هم محلات ناکارآمد آن شهرها شناسایی شود و هم اولویت اول تا سوم هر شهر و محله و نحوه مداخله شهرداری ها نیز مشخص شود تا با حمایت فرمانداری‌ها و اداره کل راه و شهرسازی به سمت اجرا برود.

وی، در خصوص افزایش تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن هم گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، میزان این تسهیلات از ۴۰۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش می یابد.

طالبان افزود: پیش بینی می کنیم تسهیلات بافت های فرسوده نیز افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد که این اتفاق قطعا به رونق بافت های فرسوده کمک خواهد کرد.