شناسهٔ خبر: 133999 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

انعقاد موافقت نامه مطالعه گسل‌های شهر جیرفت

تفاهم نامه با تأکید وزیر راه و شهرسازی برای ارائه خدمات کارآمد و دانش بنیان و ارتقای تاب آوری ابنیه فنی و ساختمان های عمومی، موافقت نامه "مطالعه گسل های شهر جیرفت" به منظور تهیه نقشه پهنه‌بندی، تدقیق و تعیین حریم گسل در محدوده شهری" بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بنا بر تأکید وزیر راه و شهرسازی در راستای ارائه خدمات علمی و پژوهشی مؤثر، کارآمد و دانش بنیان همچنین ارتقای تاب آوری شریان های حیاتی مراکز، ابنیه فنی و ساختمان های مهم و با اهمیت کشور، آیین انعقاد موافقت نامه "مطالعه گسل های شهر جیرفت" به منظور تهیه نقشه پهنه بندی، تدقیق و تعیین حریم گسل در محدوده شهری" فی مابین سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان در محل اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان در شهر جیرفت برگزار شد.

در این آیین ابتدا مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان ضمن عرض خیر مقدم، از حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و هـیئت همراه در جنوب استان کرمان تشکر و قدردانی نمود. ساردویی ابراز امیدواری کرد با امضاء موافقت نامه حاضر، بستر لازم جهت ارتقای تاب آوری ساخت و سازهای ایمن و متنوع شهری در جنوب استان کرمان و به ویژه شهرستان جیرفت فراهم شود. 

نماینده مردم جیرفت و انبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از دستور مؤکد وزیر راه و شهرسازی و اقدام به هنگام رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای انجام مطالعه تدقیق حریم گسل شهر جیرفت، خواستار دستور تسریع در انجام این مهم شد. اعظمی نتایج این مطالعات ارزنده را، نقشه راه مناسبی برای نحوه و نوع ساخت و ساز در مرکز و حاشیه شهر جیرفت معرفی کرد.

فرماندار جیرفت نیز از اقدامات مؤثر دفتر منطقه ای جنوب شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  برای رفع نیازهای پژوهشی جنوب استان کرمان تشکر کرد. بلندنظر خواستار توجه بیشتر به رفع نیازهای تحقیقاتی جنوب استان کرمان به خصوص شهرستان جیرفت شد. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان از توجه ویژه مدیریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادوار گذشته و خصوصا دوره اخیر، در پهنه استان کرمان تشکر و قددانی کرد. سالخورده با توجه به لرزه خیزی استان کرمان خواستار مساعدت بیشتر این مرکز درجهت نصب و راه اندازی دستگاه های نسل جدید شتاب نگاری در این استان شد.

افضلی شهردار جیرفت با اشاره به اهمیت مطالعات تعیین حریم گسل در ارتقای تاب‌آوری شهرها، آمادگی مدیریت شهری جیرفت را برای همکاری در راستای انجام این مطالعات ارزنده، اعلام کرد.

در ادامه این نشست سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  ارائه خدمات متنوع علمی و پژوهشی و کمک به رفع نیازهای تحقیقاتی دستگاه ها، مراکز و استان های مختلف کشور را، از مأموریت های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی معرفی نمود به طوری که راه اندازی و توسعه فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی دفتر جنوب شرق این مرکز را، اثباتی بر این مدعا دانست.

وی تمامی ظرفیت های علمی و پژوهشی موجود در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را، در خدمت عمران و آبادانی ایران اسلامی معرفی نمود و آمادگی کامل این مرکز را در ارائه خدمات متنوع پژوهشی حسب نیاز و مورد، به ویژه در تعیین حرائم گسل شهرهای مهم و پرجمعیت کشور در تعامل مؤثر با سازمان زمین شناسی، سازمان نقشه برداری، دیگر دستگاه های ذی ربط و جامعه دانشگاهی کشور را، اعلام نمود. 

حیدری بهره‌مندی از ظرفیت علمی و پژوهشی ارزنده موجود در استان کرمان برای تسریع در انجام مطالعه تعیین حریم گسل شهر جیرفت با نظارت محوری دفتر منطقه ای جنوب شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را مفید و راه گشا دانست.

گفتی است در پایان این آیین، ضمن انعقاد موافقت نامه تعیین حریم گسل شهر جیرفت، منطقه ١٨٠ هکتاری "تل سیاه" این شهر موردبازدید کارشناسی سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و هیئت همراه قرار گرفت