شناسهٔ خبر: 134807 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

افندی زاده خبر داد:

تعریف مدلهای نوین سرمایه گذاری در حوزه ترانزیت ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی

افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی و تعریف مدلهای نوین سرمایه گذاری در حوزه ترانزیت ریلی و خدمات آن و نیز فعالیت کاربری ها و کسب و کارهای مستقر در پایانه ها و مراکز لجستیک در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده در حاشیه افتتاحیه هشتمین کنفرانس بین المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه آهن که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد بیان کرد:جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و لزوم تعریف مدلهای نوین سرمایه گذاری در حوزه ترانزیت ریلی وخدمات آن و نیز فعالیت کاربری ها و کسب و کارهای مستقر در پایانه ها و مراکز لجستیک برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی برای افزایش کارآیی این شیوه حمل و نقلی است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: امروزه در تحولات و جریان‌های اقتصادی و تجاری منطقه ای و بین المللی، کشورهای مختلف به موازات اجرای طرحهای توسعه ور زمینه احداث و تکمیل جاده ها، خطوط راه آهن، بنادر و فرودگاهها، خطوط لوله و سایر زیرساخت ها و تاسیسات حمل و نقلی، در رقابت فشرده ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی در هرچه بیشتر سهیم شدن در تجارت و اقتصاد منطقه ای و جهانی، و به عبارت بهتر، نقش آفرینی هرچه بیشتر در زنجیره های تامین منطقه ای و جهانی هستند.

وی گفت این شرایط  ایجاب می کند که سیاست ها و برنامه ها و اقدامات در توسعه حمل و نقل، علاوه بر کارکردهای داخلی اجزای این سیستم، با اتخاذ نگاهی هوشمندانه و راهبردی و سازگار با نیازهای فعلی و آتی منطقه ای و جهانی صورت بگیرد.

افندی زاده در ادامه گفت: این نگاه هوشمندانه و راهبردی، مشارکت هرچه بیشتر و فعالانه تر کشورها در کریدورهای ترانزیتی، که به عنوان نماد همگرایی، همکاری و هم افزایی دو یا چند کشور در حمل و نقل بین المللی و ترانزیت محسوب می شوند، را به همراه دارد.
وی همچنین اشاره کرد: ایران با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی و وجود بازارهای بزرگ تولید و مصرف در شمال و جنوب و شرق و غرب کشور و تراکم بالای مبادلات مالی، تجاری و بازرگانی و کالا در این بازارها، در مسیر کریدورهای ترانزیتی مهمی از جمله کریدور شمال _ جنوب، کریدور تراسیکا، کریدور شرقی _ غربی از چین _ آسیای مرکزی _ غرب آسیا تا اروپا قرار دارد که البته این کریدورها بی رقیب نیستند و کریدورهای رقیب با مشارکت کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در مراحل توسعه هستند.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه  با تاکید بر تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشور با کشورهای همسایه را به عنوان مهمترین پروژه های زیرساختی  کشور برشمرد و اظهار امیدواری کرد که تکمیل کریدور ریلی شمال _ جنوب با ساخت راه آهن رشت _ آستارا که اخیرا تفاهم نامه احداث آن با کشور روسیه منعقد شده می تواند نقش مهمی را در افزایش ظرفیت ریلی در ترانزیت کشور داشته باشد.