شناسهٔ خبر: 135297 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نرم‌افزار مسافر و راننده در زنجان برا حوزه خودروهای سواری با پلاک عمومی راه‌اندازی می‌شود

راهداری زنجان اپلیکیشن «درب به درب» برای ساماندهی سفرهای بین شهری با خودروهای عمومی، به زودی در زنجان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان زنجان)، جلسه آموزش استفاده از این نرم‌افزار، صبح امروز با حضور مدیران شرکت‌های حمل و نقل مسافر در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

حمید سلمانیان، رییس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل مسافر استان زنجان با اشاره به هدف ایجاد این اپلیکیشن گفت: در راستای افزایش رضایتمندی مسافران و همگام با پیشرفت تکنولوژی، سازمان راهداری تصمیم به راه‌اندازی این اپلیکیشن گرفت تا شاهد اتفاقی شبیه اسنپ در حوزه سفرهای برون‌شهری با استفاده از خودروهای عمومی باشیم.

به گفته وی، این نرم‌افزار توسط اتحادیه سواری کرایه بین شهری کشور تهیه شده و از مدیران شرکت‌های حمل و نقل استان درخواست می‌شود که برای همکاری با دست‌اندرکاران این نرم‌افزار و معرفی رانندگان تحت پوشش خود، اقدام کنند.

سلمانیان هدف از این اقدام را استفاده از خودروهای با پلاک عمومی در سفرهای برون شهری به جای خودروهای اسنپ دانست و افزود: استفاده از این نرم‌افزار سبب می‌شود که مسافران با رانندگانی به سفر بروند که سابقه بالایی در سفرهای برون شهری داشته و نسبت به رانندگان کم‌تجربه، ایمنی بیشتری برای مسافران دارند.

خانم حسینی، نماینده اپلیکیشن مسافر و راننده نیز که به صورت ویدیوکنفرانس در این جلسه حضور داشت، در توضیح چگونگی کاربرد نرم‌افزار گفت: عملکرد این نرم‌افزار شبیه اسنپ بوده ولی تفاوت‌هایی نیز با آن دارد، از جمله اینکه مسافر می‌تواند درخواست سفر در چند روز آینده را داشته باشد و لزوما در همان لحظه سفر انجام نگیرد، همچنین نوع خودرو و راننده را نیز می‌تواند تعیین کند. به گفته وی، بعد از تعیین راننده، در صورت پذیرش از سوی وی، سفر انجام می‌شود و پول سفر قبل از ارایه پلاک خودرو و مشخصات راننده به مسافر باید واریز شود.

به گفته وی، نرخ‌گذاری طبق تعرفه سازمان راهداری بوده و برای نصب، راه‌اندازی و آموزش نرم‌افزار، هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود، ولی بعد از آغاز کار نرم‌افزار، ده درصد به عنوان حق کمیسیون از کرایه کسر خواهد شد و مابقی مبلغ به حساب شرکت واریز خواهد شد، فرایند عقد قرارداد شرکت نرم‌افزاری نیز با شرکت‌های مسافربری خواهد بود.

حسینی ادامه داد: در این نرم‌افزار، اگر راننده سفر را لغو کند، شرکت مسافربری موظف‌ به جایگزینی آن با نفر دیگر خواهد بود، ولی اگر لغو سفر از سوی مسافر باشد، مبلغی از هزینه کرایه کم شده و مابقی بازگردانده می‌شود. به گفته وی، راه‌اندازی این نرم‌افزار به درخواست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور بوده و در مرحله اول مشمول خودروهای سواری با پلاک عمومی است و در مرحله بعدی به اتوبوس، مینی‌بوس و ون تسری پیدا خواهد کرد.