شناسهٔ خبر: 135485 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حضور سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای در نخستین نشست استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق

نشست نخستین نشست استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در استان آذربایجان‌غربی با هدف بررسی سیاست‌های همسایگی، گسترش روابط فیمابین ایران و اقلیم کردستان عراق و شناسایی ظرفیت‌های مشترک همکاری در حوزه‌های مختلف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی این سازمان در نشست مذکور که با حضور وزیر کشور برگزار شد، از آمادگی سازمان برای همکاری فنی در تمام حوزه ها اعم از حمل و نقل بین المللی، هوشمندسازی و ساماندهی پایانه های مرزی به کشور عراق خبر داد.

وی گفت: به عنوان کشوری که با بیش از ۵۰ کشور موافقت‌نامه حمل ونقل بین المللی جاده ای داریم و در بسیاری از کنوانسیون‌های حمل و نقل بین المللی عضویت فعال و مشارکت جدی داریم، جهت انتقال دانش فنی در تمام حوزه ها اعم از بحث حمل و نقل، هوشمند سازی و توسعه پایانه مرزی و حتی در حوزه راهداری به کشور مقابل آمادگی کامل داریم.

هدایتی ادامه داد: از توان فنی و انسانی کامل برای برقراری روابط سازنده با مقامات اقلیم کردستان در زمینه‌ توسعه بخش‌های حمل و نقلی برخوردار هستیم.

وی با اشاره به وجود مرزهای مشترک کوهستانی سه گانه با اقلیم یادآورشد: از مهم‌ترین مسائلی که باید نسبت به آن به صورت مشترک فکر شود، بحث ساماندهی پایانه های مرزی و تسهیل ترددها است به‌طوری‌که در حال حاضر یکی از چالش‌های اساسی در روابط با اقلیم کردستان و افزایش هزینه‌ قیمت تمام شده کالای ایرانی به دلیل توقف‌های طولانی ناشی از سختی و بارگیری و آسیب وارده به کالا در مبادی مرزی است.

پیمان آرامون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی نیز در حاشیه این اجلاس با بیان این‌که در نشست مذکور افزایش مراودات و کاهش زمان انتظار در داخل مرزها مورد بررسی قرار گرفت، گفت: تمامی مواردی که باعث تسهیل تردد و ترانزیت در مرزهای استان آذربایجان غربی با اقلیم کردستان بود، با حضور استانداران و فعالان حوزه حمل و نقل و وزیر کشور مورد مشورت قرار گرفت .

وی اضافه کرد: این اجلاس منجر به عقد تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه توسعه مراودات مرزی شد که امیدواریم بتواند کارگشا و راهگشا باشد.

آرامون طرح جابجایی زائرین اربعین حسینی را یکی از مهم‌ترین موارد مورد بحث در نشست استانداران هم مرز و اقلیم کردستان عراق عنوان کرد و ادامه داد: تمامی اقدامات زیرساختی در مرز تمرچین ایران و حاجی عمران عراق که سال قبل منجر به تردد بالای هجده هزار نفر شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و نویدبخش تردد بیش از ۵۰۰ هزار زائر از طریق مرز تمرچین در سال‌جاری بود.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی اذعان داشت: امسال به‌عنوان سال دوم اجرای طرح جابجایی زائرین اربعین حسینی از مرز تمرچین، زیرساخت‌های لازم درحال توسعه بوده و ترددها بیش از پیش تسهیل می شود.