شناسهٔ خبر: 135545 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

توانمندسازی بافت‌های فرسوده با بهره‌گیری از بسته تشویقی شهرسازانه/ برخورداری عمده محلات بافت فرسوده استان اصفهان از حداقل سرانه‌های خدمات شهری

سید عبدالرضا لقمانی- اصفهان رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه در استان اصفهان عمده محلات از حداقل سرانه‌های خدمات شهری برخوردار هستند لذا به نظر میرسد بیش از ۹۰ درصد محلات بافت فرسوده این استان به جز محلات تاریخی مشمول بسته‌های تشویقی شهرسازانه شوند.

سید عبدالرضا لقمانی رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اصفهان)؛ اظهار داشت: استان اصفهان به دلیل قرارگیری در منطقه مرکزی کشور و سابقه زیست و سکونت، اکثر شهرهای آن از بافت تاریخی و فرهنگی قابل توجهی در سطح ملی و جهانی برخوردار است لیکن علی‌رغم وجود چنین ظرفیتی، بیش از ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهرهای استان اصفهان در زمره بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری قرار دارد.  

وی افزود: از این میزان سه هزار هکتار را بافت‌های تاریخی تشکیل می‌دهد که بسته‌ تشویقی شهرسازانه به هیچ وجه شامل بافت‌های تاریخی نمی‌شود لیکن بسته مخصوص بافت تاریخی در شورای عالی شهرسازی و معماری در حال تهیه است.  

رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: به منظور تسریع و تسهیل نوسازی و ایجاد انگیزه برای توسعه گرها، سرمایه‌گذاران و مالکان اراضی محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مشوق‌های کالبدی بر حسب چهار گروه بندی قابل اعمال است.  

وی افزود: در محلاتی که فقر شدید خدمات دارند و کمتر از یک سوم سرانه استاندارد خدمات روبنایی آنها تامین نشده مشمول بسته تشویقی شهرسازانه نمی‌شوند لذا شهرداری‌ها با تعیین مشاور در حال شناسائی محدوده‌های مشمول و غیرمشمول هستند.  

لقمانی در خصوص گروه‌بندی بعمل آمده در بسته‌تشویقی شهرسازانه بیان داشت: در گروه نخست از بلوک‌های ساختمانی نام برده شده لذا مالکین بلوک ساختمانی که محدود به چهار گذر معبر باشد امکان استفاده از دو طبقه تشویقی را در ارتفاع دارند و مستلزم آن است که تمام مالکین آن بلوک اقدام به تجمیع پلاک‌ها نموده و بصورت انبوه سازی یا مجتمع سازی این مجموعه را پیش ببرند همچنین علاوه بر این میتواند پارکینگ‌های محلی در کنار این مجتمع‌ها شکل بگیرد و خدمات مورد نیاز محلات در اعیان این مجموعه پیش بینی شود.  

وی گفت: در گروه‌های دوم و سوم به جز مجتمع می‌توانند در قالب تجمیع هم انجام دهند یا به صورت پلاک انحصاری، لذا مالکین می‌توانند در افزایش ارتفاع یک طبقه سطح اشغال بیش از ۶۰درصد تا حداکثر دو متر، استفاده از پارکینگ به صورت درب سرتاسری و ... که این موضوع کمک میکند تا مالکین امکان تامین پارکینگ بیشتری داشته باشند همچنین ۲۰ درصد پارکینگ‌ها می‌تواند در حیاط مستقر شد.  

رئیس اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: گروه چهارم نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع است، پلاک‌هایی که زیرحدنصاب بوده و شهرداری‌ها در گذشته امکان صدور پروانه برای آن نداشتند لیکن با این بسته‌های تشویقی، شهرداری می‌تواند تا ۵۰ مترمربع را پروانه صادر کند.  

وی خاطرنشان کرد: فرصت دیگری که در بسته تشویقی برای مالکین در محلات بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده این است که در محله‌ای که محورهای اصلی محله محسوب می‌شود و گذرهای ۱۰ متر و بیشتر دارند، مالکین می‌توانند در طبقه همکف با تامین پارکینگ اقدام به کاربری‌های غیرانتفاعی همچون تجاری، مشاغل خانگی و یا حتی مجموعه‌های آموزشی نمایند که علاوه بر بهره‌وری بیشتر از ملک، موجب توانمندسازی محله و صرفه اقتصادی برای سازندگان در پی داشته باشد.  

لقمانی عنوان کرد: با توجه به اینکه در استان اصفهان عمده محلات دارای حداقل سرانه‌های خدمات شهری بوده و در بسته تشویقی نیز پیش بینی شده که حداقل با یک سوم خدمات و حتی تسری داده به محله یا ناحیه به نظر میرسد بیش از ۹۰ درصد محلات بافت فرسوده ما به جز محلات تاریخی مشمول این بسته‌های تشویقی بشود.