شناسهٔ خبر: 135713 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای اقامه نماز اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان تأکید شد:

ساماندهی و توسعه مراکز اقامه نماز بین راهی در کشور

راهداری زنجان جلسه شورای اقامه نماز اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان به منظور اقدامات ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز اداره کل و بررسی نمازخانه جنب پلیس راه محور ترانزیت زنجان_ ابهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی (استان زنجان)، سید علی مهدیان، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد اقامه نماز کل کشور با عنوان این مطلب که به‌ جد پیگیر ساماندهی مراکز اقامه نماز هستیم، افزود: با احصای نیازمندی و درخواست مخاطبان و طراحی سامانه‌ای توانستیم نمازخانه‌های بین‌راهی را به صورت آنلاین رصد کنیم که در صورت رونمایی از این سامانه، امکان افزودن سایر اطلاعات مورد نیاز مردم با توسعه و تکمیل این سامانه‌ها فراهم می‌شود.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد با عنایت به شرایط خاص نمازخانه جنب پلیس راه محور ترانزیت زنجان_ خرمدره پس از بازدید و بررسی میدانی در دستور کار قرار گیرد، همچنین مقرر شد در محور زنجان_دندی در کیلومتر ۴۲ امکان‌سنجی و مطالعه کارشناسی به منظور استفاده از مسجد بین‌راهی و زمین جنب آن برای احداث راهدارخانه توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان مورد بررسی قرار گیرد.

ناصری، مشاور ریاست و رئیس ستاد اقامه نماز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اهمیت مدیریت، ساماندهی و بهسازی مساجد و نمازخانه‌های بین راهی اظهار داشت: در راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، هدف حفظ جان کاربران جاده‌ای است که هر اقدام از جمله ساخت مساجد بین راهی نیز باید با این هدف صورت گیرد.

وی افزود: به منظور تسریع و تسهیل در احداث و بهره‌برداری از مساجد و نمازخانه‌های بین‌راهی، بسترهای قانونی فراهم شده است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌تواند با تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کند.

ناصری در خصوص نگهداری مساجد بین‌راهی گفت: در خصوص ساخت مساجد بین راهی هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها مشکل نگهداری آن‌ها است که هیچ ارگانی به عنوان‌ متولی حاضر به نگهداری از آن‌ها نیست.

وی با ابراز خرسندی از اقدامات صورت گرفته در راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان عنوان کرد: با احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی و نمازخانه‌های بین‌راهی، استاندارد کمترین شکایات در سامانه ۱۴۱ و سامانه پیامکی از سوی کاربران جاده‌ای در این استان ثبت شده است.

ناصری افزود: جهت ارتقای برنامه‌های شورای فرهنگی و توسعه نمازخانه‌های بین‌راهی در سراسر کشور پیشنهاد بهره‌برداری و نگهداری از مساجد و نمازخانه‌های بین‌راهی را ارائه کرده‌ایم که در صورت تایید و عملیاتی شدن، می‌توان شاهد بهبود وضعیت نمازخانه‌های بین‌راهی بود.

مرتضی شهامی، معاون توسعه استاندار زنجان نیز با حضور در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده در شورای اقامه نماز استانداری ارائه کرد و افزود: نامعلوم بودن متولی در بحث نمازخانه‌های بین راهی همیشه به عنوان یک مشکل مطرح بوده که با سپردن این مسئولیت به راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بی‌شک تمام مشکلات حوزه نماز حل خواهد شد.

وی به اهتمام گروه‌های جهادی در سال‌های اخیر برای نظافت، بهداشت و تجهیز مساجد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اقدام گروه‌های جهادی در انگیزه‌مندی بخش خصوصی بسیار موثر است که باید در زمره رویکردهای ما قرار گیرد. در پایان جلسه مصوب شد در راستای توسعه فضاهای اقامه نماز در محورهای مواصلاتی استان، با همکاری دستگاه‌های مربوطه نسبت به مطالعه و امکان‌سنجی تحقق توسعه فضاهای اقامه نماز در شهرستان‌های تابعه، اقدامات لازم انجام شود.

دیدار با امام جمعه و استاندار زنجان برای همکاری‌های بیشتر در برنامه‌های نماز

ناصری، مشاور ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و رئیس ستاد اقامه نماز این سازمان، سید علی مهدیان، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد اقامه نماز کل کشور، یوسفی رییس ستاد اقامه نماز استان به همراه مدیر کل و معاونین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با امام جمعه و استاندار زنجان دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، علی خاتمی، امام جمعه زنجان گفت: این اداره کل خدمات شایسته‌ای در امر نماز انجام داده است که قابل تقدیر بوده هرچند وظایف محوله سازمان در حوزه راهداری به صورت شبانه روزی است ولی این موضوع باعث نشد تا در دیگر وظایف محوله خود از جمله نماز کوتاهی کنند.

وی رسالت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را حمایت، هدایت و نظارت عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به کمبود امکانات و سایر مشکلات مالی می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت دیگر نهادها و خیریه‌ها با ارائه خدمات بهتر رضایت عموم را جلب کرد.

خاتمی خاطر نشان کرد: لازم است مسئولان امر نماز، بحث ترویج فرهنگ اقامه نماز را با جدیت دنبال و بدون تعارف با مسئولانی که در امر اقامه نماز کوتاهی می‌کنند برخورد کنند.

محسن افشارچی استاندار زنجان نیز، ضمن خیرمقدم و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت امام خمینی(ره) گفت: در آیات قرآن در خصوص مهیا کردن زمینه اقامه نماز سفارش شده است و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این خصوص اقدامات موثری انجام داده است.

وی عنوان کرد: تا به امروز استانداری با برگزاری جلسات مختلف سعی کرده هر چه در توان داشته در این خصوص انجام دهد، بعد از این نیز توجه به این موضوع بیشتر خواهد شد.

وی همت و انگیزه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را در امر نماز موثر و مورد توجه دانست و گفت: اقدامات شایسته در خصوص تسهیل روند بهسازی مساجد بین راهی مورد تقدیر است.