شناسهٔ خبر: 135859 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان تأکید کرد؛

برنامه ویژه دولت برای اقشار ضعیف در طرح نهضت ملی مسکن

نشست خبری مدیرکل راه و شهرسازی چ و ب 2 مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: از اهداف اصلی طرح نهضت ملی مسکن کمک به خانه دار شدن اقشار کم درآمد در کشور است و در این راستا توسط دولت و وزارت راه و شهرسازی طرح های ویژه ای پیش بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (چهارمحال و بختیاری)، حسینعلی مقصودی در نشست با اصحاب رسانه و خبرنگاران با اعلام این مطلب، گفت: جلسات اخیر شورای عالی مسکن کشور به ریاست رئیس جمهور محترم، مصوبات بسیار مهمی در راستای کمک به اقشار کم درآمد در طرح نهضت ملی مسکن داشته است.

وی در خصوص تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، توضیح داد: این تسهیلات در نقاط مختلف کشور و استان‌ها یکسان نبود و باتوجه به اینکه هزینه ساخت مسکن در شهرستان‌ها به نوعی بالاتر از مراکز استان‌ها است، با مصوبه شورای عالی مسکن مقرر شد مبلغ تسهیلات در تمامی شهرها به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: در گذشته تسهیلات بانکی در طرح نهضت ملی مسکن با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد برای پروژه ها آزاد میشد اما در مصوبه اخیر شورای عالی مسکن مقرر شد؛ کل تسهیلات در سه مرحله تا پایان سفت‌کاری آزاد شود تا به جای فشار به متقاضیان، در مراحل اولیه ساخت بیشتر از تسهیلات استفاده شود.

مقصودی خاطرنشان کرد: نوسان قیمت مصالح ساختمانی موجب شده تا پیمانکاران با مشکل مواجه شوند و هزینه تمام شده مسکن با تورم افزایش پیدا کند، لذا توافقاتی با وزارت صمت برای تأمین مصالح صورت گرفته است تا مصالح با قیمت ثابت در طول سال در اختیار سازندگان مسکن در طرح نهضت ملی مسکن قرار بگیرد که این مسئله به کاهش قیمت تمام شده مسکن نیزکمک می‌کند.

وی با اشاره به کمک‌های در نظر گرفته شده برای حمایت از اقشار کم‌درآمد برای تأمین آورده در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: از محل صندوق ملی مسکن برای دهک‌های یک تا چهار و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تسهیلات درنظر گرفته شده است. مقصودی افزود: بر این اساس برای دهک‌های یک و دو ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود ۲ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله و برای دهک‌های سه و چهار ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات با همین شرایط در نظر گرفته شده است. متقاضیان تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز که درگذشته ملزم به واریز آورده اولیه بودند، طبق مصوبه شورای عالی مسکن با تضمین کمیته امداد حضرت امام(ره) و بهزیستی، بدون آورده اختصاص پروژه داده می شوند. همچنین کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن برای متقاضیان از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد در شورای عالی مسکن مطرح شده و دراین خصوص منتظر مصوبه هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پیشنهاد شده است چهار شهرک جدید در استان‌های ساحلی کشور ایجاد شود، گفت: ساکنان سایر استان‌ها می‌توانند در این شهرهای توریستی برای ساخت مسکن سرمایه‌گذاری کنند و طبق توافقات اولیه، بندر دیلم برای چهارمحال و بختیاری در نظر گرفته شده است و در حال طی مصوبات نهایی است.

مقصودی با اشاره به برنامه ویژه وزارت راه و شهرسازی از جمله ابلاغ بسته تشویقی 19 بندی برای ساخت و ساز مسکن در بافت‌های فرسوده تصریح کرد: سال گذشته ۱۰۲ پروژه در قالب ۴۲۴ واحد در استان تسهیلات ساخت و ساز در بافت فرسوده دریافت کردند، این تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومان برای هر واحد با سود ۹ درصد است.

وی در خصوص تخصیص اراضی به شهرداری شهرکرد برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک منظریه، بیان کرد: اخیرا معادل ۲۰۰ میلیارد تومان زمین با شرایط خواسته شده به قیمت کارشناسی به شهرداری معرفی شد و پس از تأیید، واگذاری منطریه انجام خواهد شد.