شناسهٔ خبر: 135884 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای مسکن استان البرز تصمیم‌گیری شد؛

هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان البرز برای ساماندهی و نظارت بر عملکرد مشاورین املاک

رضا خالقی گفتگوی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه البرز درخصوص مصوبات شورای مسکن استان، ساماندهی و نظارت بر عملکرد مشاورین املاک و روند اجرایی پروژه‌های مسکن

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان البرز)؛ مدیرکل راه و شهرسازی استان در روز سه‌شنبه مورخ 1402/03/16 درخصوص ساماندهی مشاورین املاک و روند اجرایی پروژه‌های مسکن در استان با برنامه گفتگوی خبری شبکه البرز به گفتگو پرداخت.
رضا خالقی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در زمینه ساماندهی مشاورین املاک در جلسه شورای مسکن استان البرز گفت: براساس تصمیمات اخیر سران قوا موضوع مشاورین املاک از ذیل وزارت صمت خارج شده و ذیل وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است و در این راستا طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را وزارت راه و شهرسازی با همکاری سایر ارگان‌ها از جمله وزارت کشور تهیه و برای اخذ مصوبات مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع ارسال کرده است و همچنین در دو حوزه اصلی، موضوع اول ساماندهی مشاورین املاک و نظارت بر عملکرد آن‌ها و موضوع دوم شناسایی خانه‌های خالی اقدامات مؤثری را انجام داده‌اند و بخشنامه‌های مختلفی را اخذ و ابلاغ کرده‌اند که بر همین اساس امروز ما در قرارگاه مسکن استان موضوع ساماندهی بازار اجاره را در دستور کار اول و ویژه خود قرار دادیم و ساعت‌ها با اتحادیه مشاورین املاک، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، اداره کل اماکن، اداره کل دادگستری و شورای حل اختلاف بحث و گفتگو داشتیم.
وی افزود: در جلسه مورد اشاره مصوبات خوبی هم اخذ شد و براساس مصوبات هفتمین جلسه شورایعالی مسکن که چند روز گذشته ابلاغ شد، حداکثر افزایش اجاره بهاء تمدید برای کلیه شهرهای استان 20 درصد مصوب شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در ادامه تصریح کرد: برای نظارت بر کار مشاورین املاک، به آن دست از مشاورین املاک که فاقد مجوز هستند 15 روز فرصت داده شد تا برای کسب مجوز مراجعه کنند در غیر اینصورت اداره کل تعزیرات و اماکن نسبت به برخورد و پلمپ اقدام خواهند کرد.
وی موضوع دریافت کد رهگیری را از حقوق مالکین دانست و گفت: در جلسه شورای مسکن بر رایگان بودن دریافت این خدمت تأکید شد و براساس مصوبات شورایعالی مسکن دستگاه‌های خدمات‌رسان موظف شدند صرفاً به مشاورین املاک دارای کد رهگیری خدمات ارائه دهند.
رضا خالقی افزود: قرار بر این شد مبایعه نامه‌های کاغذی که در مشاورین املاک به وفور یافت می‌شود، طی برنامه زمان‌بندی شده جمع‌آوری شوند. وی در ادامه درخصوص سکوهای انتشار آگهی که برای استعلام قیمت معروف و مرجع شده‌اند گفت: این سکوها مکلف شدند تا صرفاً آگهی ملکی را که در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد را بپذیرند و هر نفر می‌تواند تنها یک ملک را با تأیید کدپستی آن آگهی کند.
وی با اشاره به اینکه این مصوبات کشوری است گفت: این مصوبات را در استان مطرح و بومی‌سازی کردیم و متناظر با آن دستگاه‌های سطح استان را مکلف کردیم که آن را در سطح استان پیگیری و اجرایی کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی به این سؤال که چه تضمینی برای اجرای مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده وجود دارد پاسخ داد: موضوع تمدید اجاره‌ها مصوبه شورایعالی مسکن است و مستلزم همراهی همزمان موجر و مستأجر می‌باشد. وی در اینباره گفت: نماینده اداره کل دادگستری استان در جلسه شورای مسکن دعوت بودند و با توجه به بخشنامه‌ای که این اداره کل به شورای حل اختلاف صادر کرده است، مقرر شد اگر مستأجر برای پرداخت اجاره بالاتر از حد تعیین شده تمکین نکرد و موجر به شورای حل اختلاف مراجعه کرد، برای این موارد حکم تخلیه صادر نشود. رضا خالقی همچنین افزود: دولت و حاکمیت تمام ابزارهای خود را به کار گرفته است تا برنامه‌ها و تصمیمات درخصوص کنترل بازار مسکن را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت اجرایی کند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در ادامه توضیحاتی درباره پروژه‌های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن بیان کرد و گفت: از بازه مردادماه سال گذشته تا امسال بیش از 1500 واحد مسکونی مهر به غیر از شهر جدید هشتگرد در سایت‌های پیام ماهدشت و شهرک ابریشم چهار باغ تحویل متقاضیان و کارت قسط صادر شده است و این به معنی عرضه قابل توجهی از مسکن می‌باشد. وی خاطرنشان کرد: همت دولت بر این بوده که پروژه‌های گذشته تکمیل و تحویل متقاضیان شود و تعداد کمی از واحدها جهت واگذاری در دو سایت مذکور به استثناء واحدهای دارای پرونده حقوقی باقی مانده است که تا پایان شهریورماه نهایی خواهد شد.
رضا خالقی در مورد طرح‌های جدید و طرح نهضت ملی مسکن که اکنون در دست اقدام و طرح اولویت‌دار استان و دولت است گفت: در استان البرز 16 هزار متقاضی واجد شرایط واریز وجه انجام داده‌اند و برای آن‌ها پروژه تعریف شده و عملیات اجرایی بسیاری از پروژه‌ها شروع شده است. وی در پایان افزود: اراده بر این داریم همزمان با افزایش تقاضا و واریز وجه توسط متقاضیان، پروژه‌های مختلف را وارد مدار کنیم و از این جهت حتماً یک عرضه بسیار مناسبی طی بازه باقیمانده از طرح 4 ساله دولت در بازار مسکن استان انجام خواهیم داد و درخصوص مسأله تأمین مسکن در استان البرز دغدغه‌ای نخواهیم داشت.