شناسهٔ خبر: 136245 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری استان خبر داد؛

آغاز فاز نخست روکش آسفالت آزادراه زنجان-قزوین

راهداری زنجان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان در بازدید میدانی از آغاز فاز نخست عملیات اجرایی روکش آسفالت آزادراه زنجان-قزوین اظهار داشت: این پروژه در محدوده کیلومتر 74 باند جنوبی آزادراه انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی (استان زنجان)، جعفرقزوینیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع بهسازی و اصلاح رویه آزادراه زنجان – قزوین با برنامه‌ریزی انجام شده از سال گذشته برای انعقاد قرارداد با پیمانکار، اخذ اعتبار و احداث کارخانه جدید وتولید آسفالت محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه دو اکیپ مجهز راهداری از ششم اردیبهشت ماه مشغول لکه‌گیری و اصلاح روکش آسفالت هستند، عنوان کرد: با توجه به طول ۱۰۵ کیلومتر آزادراه زنجان قزوین، اصلاح خرابی باند شمالی و جنوبی آزادراه با اولویت‌بندی در حال انجام است.

قزوینیان به طول زیاد آزادراه اشاره کرد و افزود: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای روکش آسفالت آزادراه در نظر گرفته شده است که بهسازی ۲۱۰ کیومتر باندهای رفت و برگشت آزادراه زنجان – قزوین ۲ تا ۳ سال زمان نیاز دارد اما قول می‌دهیم این عملیات تا مرتفع شدن خرابی‌های شدید ادامه داشته باشد.

وی عنوان کرد: اصلاح و روکش باند شمالی آزادراه از اردیبهشت ماه آغاز شد و باند جنوبی از ابتدای خرداد با دو اکیپ راهداری در حال اجرا است.

وی با یادآوری اینکه عملیات اجرایی فاز نخست آزادراه زنجان _قزوین از اردیبهشت ماه آغاز شد، محدودیت‌های ترافیکی و رگبارهای پراکنده را از بزرگترین موانع اجرایی پروژه عنوان کرد و عنوان داشت: از ابتدای تیرماه نیز در باند شمالی یک اکیپ برای اجرای آسفالت حفاظتی بکار خواهیم گرفت، درزگیری و قیرپاشی حفاظتی نیز در دستور کار است که امیدواریم در فاز نخست پروژه تا پایان فصل عمرانی و بدون تعطیلی، عمده خرابی‌ها را پوشش داده و تحویل شهروندان دهیم.

نیاز ۱۲۰۰میلیاردی برای ۲۴۰ کیلومتر

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه طول آزادراه زیاد است و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای روکش تمام مسیر (۲۴۰ کیلومتر رفت و برگشت) نیاز است، عنوان کرد: بهسازی ۲۱۰ کیومتر باندهای رفت و برگشت آزادراه زنجان – قزوین ۲ تا ۳سال زمان نیاز دارد اما قول می‌دهیم  این عملیات تا مرتفع شدن خرابی‌های شدید ادامه داشته باشد.

قزوینیان در مورد کیفیت آسفالت تصریح کرد: آسفالت تولیدی هم در کارخانه و هم در زمان اجرا با نمونه‌برداری کیفیت آن کنترل می‌شود، البته باید در نظر داشت روکش آسفالت با کیفیت، در چند مرحله انجام می‌شود که لحاظ نکردن مراحل با افزایش بار ترافیکی می‌تواند به آسفالت صدمه بزند.

وی در خصوص وضعیت آزادراه زنجان – تبریز و وجود خرابی زیاد در سطح این محور یادآور شد: این محور کماکان در اختیار شرکت آزادراهی است و پیگیر اخذ مجوز برای واگذاری این آزادراه از بخش خصوصی به دولت بودیم و تا زمانی که آزادراه زنجان – تبریز در اختیار راهداری نباشد، اجازه هزینه برای آن را نداریم بنابراین فعلا با هزینه‌های اندک در خصوص نگهداری تابستانی و زمستانی اقداماتی را انجام می‌دهیم.

قزوینیان تأمین اعتبار را مهمترین چالش در بهسازی محورهای مواصلاتی دانست و گفت: اعتبارات برای راه‌های روستایی از منابع استانی و برای راه‌های اصلی از سازمان راهداری تأمین می‌شود و امسال تلاش داریم ۱.۵ تا ۲ برابر سال گذشته آسفالت‌ریزی در سطح جاده‌ها صورت گیرد.

وی افزود: برای بهسازی راه روستایی قره‌بوته تفاهم‌نامه‌ای فی مابین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و ایمیدرو منعقد خواهد شد.  

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه مبلغ این تفاهم‌نامه ۱۰۰ میلیارد تومان است، اذعان کرد: در صورت  انعقاد این تفاهم‌نامه در سال جاری، برنامه اقدامات عملیاتی این پروژه سرعت می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: اقدامات خوبی برای نوسازی ناوگان راهداری کشور صورت گرفته و امسال مصوبه‌ای در قانون بودجه دیده شد که اجازه ورود ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین راهداری با عمر کمتر از پنج سال به کشور داده می‌شود و در صورت تحقق این مهم، سهم اداره کل راهداری و حمل حمل نقل جاده‌ای استان از ماشین‌آلات جدید چشم‌گیر خواهد بود.

۸۵ درصد راه‌های روستایی ابهر آسفالت است

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ابهر عنوان کرد: طی ۲۵ روز گذشته ۳.۵ کیلومتر از این محور در سه لاین بهسازی و لکه‌گیری شده است.

علی اصغر عطوفی از پخش ۴ هزار و ۹۰۰ تن آسفالت در حوزه استحفاظی ابهر خبر داد و افزود: برای انجام این حجم از کار، تاکنون ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی  از انجام عملیات روکش آسفالت بعد از انجام لکه‌گیری آزادراه زنجان_ قزوین در محدوده شهرستان ابهر خبر داد و گفت:  کیلومتر ۸۴ تا ۱۰۶ در محدوده شهرستان ابهر قرار دارد.

عطوفی طول راه‌های حوزه شهرستان ابهر را ۳۸۰ کیلومتر دانست و افزود: ۲۸۰ کیلومتر از این راه‌ها روستایی است که ۸۵ درصد از محورهای روستایی آسفالت‌ شده و ۱۰۰ کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی در این شهرستان وجود دارد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ابهر تاکید کرد: از ۲۸۰ کیلومتر راه روستایی در سطح این شهرستان حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد نیازمند بهسازی و روکش است.

عطوفی در پایان گفت: امیدواریم با این همت  راهداری و تأمین اعتباری که انجام شده است، با استفاده از قراردادهای که از قبل داشتیم، بتوانیم سطح خدمات را ارتقا دهیم.