شناسهٔ خبر: 13664 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

معرفی سامانه‌های هواشناسی در نمایشگاه راه‌و‌شهرسازی/ سازمان هواشناسی به دنبال توسعه هواشناسی کاربردی است

ساختمان سازمان هواشناسی معاون مدیر فناوری اطلاعات سازمان هواشناسی کشور از معرفی سامانه‌های هواشناسی در نمایشگاه راه و شهرسازی خبر داد و گفت: سازمان هواشناسی در صدد است شرایطی را فراهم کند تا خدمات لازم را به کاربران نهایی خود ارائه کند.

محبوبه خوشکام در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره برنامه‌های سازمان هواشناسی کشور برای حضور در پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته اظهار کرد: در این نمایشگاه چهار روزه چندین سامانه هواشناسی به حاضران معرفی خواهد شد.

معاون مدیر فناوری اطلاعات سازمان هواشناسی کشور افزود: یکی از این سامانه‌ها «هوانما» نام دارد که به کمک این سامانه می‌توان از وضعیت هوای ۳۸۰ شهر کشور به صورت ۲۴ ساعته اطلاع پیدا کرد. این سامانه هر ساعت گزارش جدیدی از وضعیت آب و هوای این شهرها ارائه می‌کند که پیش‌بینی هوای فعلی، دمای حداقل و حداکثر وضعیت هوای فعلی، پیشبینی ۲۴ ساعته، سمت و سرعت باد برخی از پارامترهایی هستند که در خدمت کاربر قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر این‌که سامانه هوانما هفت پارامتر مختلف را  ۲۴ بار در شبانه‌روز برای ۳۸۰ پیش‌بینی می‌کند افزود: در حال حاضر این سامانه در بسیاری از پایانه‌های مسافربری از جمله پایانه ۲، ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد، پایانه مسافربری غرب، ترمینال راه‌آهن، مرکز ملی خشکسالی و ترمینال جنوب استفاده می‌شود.

خوشکام ادامه داد: سازمان هواشناسی در صدد است این سامانه را در مراکز مختلفی از جمله فرودگاه امام، ترمینال حجاج، ترمینال شرق و مراکز عمومی گسترش دهد.

معاون مدیر فناوری اطلاعات سازمان هواشناسی کشور همچنین از ارائه نرم‌افزاری برای استفاده در گوشی‌های تلفن همراه در نمایشگاه پنجم راه و شهرسازی خبر داد و گفت: این نرم‌افزار بر روی سیستم عامل اندروید نصب می‌شود و وضعیت هوای شهرهای مختلف و پیش‌بینی سه روز آینده را به مخاطب ارائه می‌دهد.

وی با بیان این‌که این نرم‌افزار به زودی بر روی سیستم عامل IOS  نیز نصب می‌شود افزود: بازدیدکنندگان نمایشگاه راه و شهرسازی با حضور در غرفه هواشناسی می‌توانند نرم‌افزار نسخه اندروید را بر روی گوشی‌های تلفن همراه خود نصب کنند.

پرتال سازمان هواشناسی سامانه دیگری بود که معاون مدیر فناوری اطلاعات سازمان هواشناسی کشور درباره آن توضیح داد و گفت: این سامانه نیز در نمایشگاه راه و شهرسازی ارائه می‌شود و کاربران با استفاده از آن می‌توانند با انتخاب هر شهر بر روی نقشه به جدیدترین وضعیت جوی هر شهر دسترسی پیدا کنند. این سامانه وضعیت هوای فعلی، فشار هوا، سمت و سوی باد، نم نسبی و دید افقی و وضعیت راه‌های کشور را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

خوشکام ادامه داد: علاوه بر این سامانه‌ها، سازمان هواشناسی سیستم نمایشگر لمسی را با هدف توسعه گردشگری در نمایشگاه ارائه می‌دهد که نقشه ایران بر روی آن وجود دارد و به کمک آن می‌توان از وضعیت راه‌های کشور و مسیر راه‌ها، هتل‌ها، مراکز تفریحی و تاریخی اطلاع کسب کرد.

وی با بیان این‌که توسعه هواشناسی کاربردی یکی دیگر از اهداف سازمان هواشناسی است اظهار کرد: در نمایشگاه امسال انیمیشن‌های آموزشی مختلفی داریم که خدمات عامه را به مخاطبان ارائه می‌دهند. سازمان هواشناسی در صدد است شرایطی را فراهم کند که خدمات خود را به کاربران نهایی خود ارائه کند. برای مثال یکی از کاربران نهایی ما کشاورزان هستند که باید وضعیت آب و هوا را به طور خاص برای آن‌ها تهیه کنیم.

خوشکام از طراحی سامانه «تهک» خبر داد و گفت: سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) با هدف ارائه خدمات کاربردی تهیه شده است. اولین فاز این سامانه مربوط به هواشناسی کاربردی کشاورزی است. در فاز دوم هواشناسی حوزه هوانوردی برای کمک به حمل و نقل هوایی اجرایی خواهد شد تا به تدریج بتوانیم با تمامی حوزه‌هایی که نیازمند ارائه خدمات تخصصی هستند به طور مستقیم ارتباط برقرار کنیم./

نظر شما