حسین عاشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره شرایط حمل و نقل ریلی بعد از لغو تحریمها گفت: ما در شرایط تحریم با چند مشکل در بحث ترانزیت کالا مواجه بودیم٬ نخست آنکه بعضی از صاحبان کالاها به خاطر نگرانی از اینکه مشمول تحریم نشوند، جرأت حمل کالایشان از طریق ایران را نداشتند و به نوعی سعی میکردند از مسیرهای دیگر حتی با قیمت بالاتر کالاهایشان را جابهجا کنند. پس اولین نکته، ترس صاحبان کالا بود.
وی دیگر گشایشها در حملونقل ریلی را بعد از لغو تحریمها تسهیل نقل و انتقال پول و پوششهای بیمهای عنوان و اظهار کرد: در شرایط بعد از تحریم این امیدواری وجود دارد که هر سه مشکل یادشده برطرف شود تا کمکی به افزایش میزان ترانزیت ریلی باشد.
معاون بهرهبرداری و سير وحركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: برای اینکه بتوانیم بحث ترانزیت ریلی را گسترش دهیم سال گذشته و امسال اقدامات مهمی انجام دادیم که موجب رشد ۵۲ درصدی در سال ۹۳ و رشد ۹۲ درصدی در ۴ ماه اول در بخش ترانزیت ریلی شد؛ آن هم در شرایطی که هنوز تحریمها به قوت خود باقی است.
وی یادآور شد: برای غلبه بر این مشکلات و از بین بردن ترس صاحبان کالا که نگران بودند اسمشان جزو لیست تحریمها برود با اتخاذ روشهایی این نگرانیها را برطرف کردیم به طوریکه برخی صاحبان کالا روشها و تکنیکهای ما را پذیرفتند و اعتماد کردند اما مجموع اقدامات باعث شد که ما در سال گذشته و امسال شاهد رشد ترانزیت باشیم.
عاشوری ادامه داد: با درآمدهای حاصل از افزایش ترانزیت توانستیم بخشی از بدهیهای شرکت راهآهن را که به راهآهن کشورهای مختلف داشت پرداخت کنیم و بخش دیگری را هم از طریق تهاتر با برخی شرکتهایی که به نوعی از راهآهنهای کشورهای منطقه مطالباتی داشتند حل و فصل کردیم.
وی بخش سوم مشکلات ناشی از تحریم را موضوع شرکتهای بیمه کالاها برشمرد و افزود: بخشی از مشکلات را به کمک شرکتهای بیمه ایرانی حل کردیم و بخشی دیگر از مشکلات را هم با این تعهد که در صورت ایجاد خسارت، راهآهن خسارت شرکتهای بیمهگر خارجی را پرداخت خواهد کرد، از پیش رو برداشتیم.
این مقام مسئول در شرکت راهآهن با اشاره به وجود ظرفیت ریلی در ایران برای افزایش ترانزیت کالا اظهار کرد: بعد از رفع تحریمها شاهد رشدی بسیار بیشتر ترانزیت خواهیم بود بنابراین باید بتوانیم در شرایط پیشرو از ظرفیتهای ترانزیتی استفاده بهتری کنیم و سرمایهگذاریها را در این زمینه گسترش دهیم، برای نیل به این مقصود ابتدا باید تسریع در اتصال راهآهنهای سایر کشورها دنبال شود.
وی اتصال به راهآهنهای افغانستان و عراق را بسیار با اهمیت دانست و گفت: امیدواریم تا پایان امسال اتصال ریلی به افغانستان برقرار شود و ظرف دو سال آینده نیز اتصال ریلی از مرز شلمچه به عراق را شاهد باشیم. علاوه بر این مسیر قزوین - رشت - آستارا هم مناسب برای اتصال به کشور آذربایجان است که امیدواریم بخش قزوین - رشت در سال پیش رو و ادامه آن از رشت به سمت آستارا ظرف مدت ۵ سال آینده تکمیل شود.
عاشوری افزود: نکته دیگر ترغیب کشورهای مختلف برای استفاده از کریدورهای ریلی ایران است که لازمه آن بازاریابی بین المللی بیشتر و تامین نقطه نظرات صاحبان کالا و صادرکنندگان بین المللی است تا با ابزارهای تعرفهای، تسهیل مقررات، کاهش زمان سیر و غیره راغب به توسعه ترانزیت ریلی کالای خود از مسیر ایران شوند.
وی توضیح داد: با رویکردی که راهآهن در شرایط پساتحریم برای جذب مشتری در پیش گرفته، اقبال بیشتری در زمینه ترانزیت وجود خواهد داشت. برنامههایی که راهآهن دارد بسته به نقاط مرزی مختلف متفاوت است. به طور مثال ما سال گذشته در نقطه مرزی سرخس، هدفگذاری سه میلیون تنی را برای تبادل کالا - اعم از صادرات ، واردات و ترانزیت در نظر داشتیم که تحقق یافت، اما امسال برای حمل پنج میلیون تن هدفگذاری کردهایم و تلاش ما این است که تا پایان سال بتوانیم به این هدف برسیم.
معاون مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه در مسیرهای اینچه برون، رازی و مرز میرجاوه هم اقداماتی در حال انجام است افزود: بعضی از مرزها مانند رازی یا اینچهبرون در شرایط پس از تحریم، از موقعیت آسانتری برای افزایش مبادلات برخوردار هستند اما در نقطهای مانند میرجاوه عوامل تاثیرگذار دیگری مثل نبود امنیت هم وجود دارد؛ امنیت منطقه و کشور پاکستان نقش موثری در تبادل کالا دارد به طوریکه غالبا برای ارسال بار تا نقطه مرزی خودمان مشکلی نداریم ولی از جایی که میخواهد بار به خاک کشور پاکستان برود، امنیت منطقه و مسیر ریلی حائز اهمیت است.
وی با یادآوری اینکه در سال گذشته گلوگاههای مسیرهای ترانزیتی را بررسی کردهایم و بعضی از مسیرها نیاز به بازسازی و برخی دیگر نیاز به دوخطه کردن دارد٬ ادامه داد: کار بازسازیها از سال گذشته آغاز شده و امسال هم ادامه دارد؛ در مناطقی که نیاز به دو خطه کردن خطوط است بخشی از آن شروع شده و بخشی دیگر نیاز به تامین اعتبارات و بودجه دارد.
عاشوری یادآور شد: البته همه کشورها سعی میکنند که از موقعیت ژئوپلتیک کشورشان استفاده کنند و این منحصر به ایران نیست٬ طبیعتا سایر کشورها هم تلاش دارند تا کریدورهای جدیدی را تعریف کنند؛ به عبارت دیگر ترانزیت کالا به یک نوع رقابت در بین کشورها تبدیل شده است و ما برای اینکه بتوانیم در این رقابت باقی بمانیم و پیروز باشیم، یک بخش کارهای زیرساختی است که باید انجام شود و بخشی دیگر بحثهای نرمافزاری است.
معاون بهرهبرداری و سير وحركت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه راهآهن با تکمیل حلقههای مفقوده تکمیل کریدورها و رفع گلوگاهها به دنبال بهبود فرآیندها است٬ ادامه داد: در حوزههای نرمافزاری نیز رفع تحریمها میتواند کمک کند که رویکرد راهآهن در توسعه بازار توسعه یابد و در نظر گرفتن تخفیفات یکی از این دست اقدامات است.
وی توضیح داد: تخفیفات ۱۵ الی ۵۰ درصدی اعمال شده برای مسیرهای ترانزیتی یا برگزاری جلسات راهآهن با صاحبان بار در داخل و خارج کشور موجب شده تا برای استفاده از مسیرهای ترانزیت ریلی ایران جذب بیشتر سرمایه را داشته باشیم. علاوه بر این مشکل بیمه بار یا کندی سیر را با گذاشتن قطارهای برنامهای برطرف میکنیم و همه این موارد با این هدف صورت میگیرد که مانع از جذب بار به مسیرهای دیگر شویم.
این مقام مسئول در شرکت راه آهن شرایط تحریم را شرایطی سخت برای همه سازمانها دانست و در عین حال تأکید کرد: زمانی که در این شرایط میتوان رشد ۵۲ درصدی در سال گذشته و ۹۲ درصدی در ۴ ماه نخست سال جاری در بخش ترانزیت داشت، قطعا وقتی تحریمها برداشته شوند، شرایط بهتر میشود و ما می توانیم در زمینه جابهجایی بارهای ترانزیتی از موقعیت کشورمان استفاده بهتری ببریم. /
نظر شما