شناسهٔ خبر: 136875 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون شهرسازی و معماری اعلام کرد؛

تصویب شهرک های مسکونی خارج از حریم شهرهای میبد و اردکان استان یزد

شورای عالی شهرسازی الحاق  60هکتار زمین در برازجان معاون شهرسازی و معماری اعلام کرد: بررسی و مکان‌یابی شهرک‌های مسکونی شهرستان‌های میبد و اردکان استان یزد ( شهرک‎های مسکونی خارج از حریم شهر میبد و شهر اردکان) در سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مورخ ۲۹/۳/۱۴۰۲ مطرح و پس بحث و بررسی، به تصویب آن شورا رسید.

فرزانه صادق مالواجرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: امروز دوشنبه  29 خرداد در سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و مکان‌یابی شهرک‌های مسکونی خارج از حریم شهر شهرستان‌های میبد و اردکان استان یزد به تصویب رسید.

پیش‌بینی الگوی معماری و طراحی ایرانی – اسلامی

وی بیان کرد: شهرک مسکونی میبد در فاصله ۱۵ کیلومتری و در ضلع غربی شهر مکان‌یابی و با مساحت ۶۰۰ هکتار و شهرک مسکونی اردکان در فاصله ۸ کیلومتری شهر در زمینی به مساحت ۸۱۲ هکتار و با حداکثر جمعیت‌پذیری ۳۰ هزار نفری برای هرکدام و با رویکرد جذب جمعیت متقاضی مسکن در شهرستان بویژه کارگران و کارآفرینان مکان‌یابی و با پیش‌بینی الگوی معماری و طراحی ایرانی – اسلامی منطبق با شرایط بومی منطقه طراحی و به تایید و تصویب شورای عالی رسید .
توسعه محله محور، ایجاد مرز مشخص محلات و ایجاد مراکز تعاملات اجتماعی به عنوان الگوهای مدنظر در طراحی این شهرک‌ها لحاظ شده است.
تصویب طرح جامع تربت جام 

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران بیان کرد: شورایعالی در جلسه مورخ ۲۹/۳/۱۴۰۲ طرح جامع تربت جام را پیرو مصوبه مرجع استانی  برای افق ۱۴۱۲ و جمعیت ۱۲۵۰۰۰ نفر در مساحت بالغ بر  ۱۵۲۰ هکتار تصویب شد.

صادق مالواجرد تصوریح کرد: شهر تربت جام از قدیم الایام از جایگاه سیاسی، فرهنگی و بازرگانی برخوردار بوده است. در کنار موقعیت استراتژیک ارتباطی و جغرافیایی، اهمیت نظامی شهر نیز از دیگر عوامل توسعه شهر در گذشته بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در میان عوامل موثر در شکل گیری و توسعه شهر، بعد فرهنگی-معنوی به عنوان عاملی تعیین کننده به واسطه وجود شخصیت های علمی و فرهنگی، مهد موسیقی مقامی و تدوام نقش عناصر فرهنگی و عرفانی در ساختار اجتماعی وکالبدی شهر، نقش پویاتری داشته است.

وی ادامه داد: این مسئله جنبه هویتی شاخصی به شهر تربت جام بخشیده و تاثیر آن در پایداری سکونت در این شهر درگذشته و حال انکارناپذیر است. از سوی دیگر وابستگی معیشتی بخش عمده ای از جمعیت شهر به اقتصاد خدماتی، نشان دهنده نقش خدماتی شهر درمنطقه است.
معاون شهرسازی و معماری بیان کرد: سامان بخشیدن به سازمان فضایی نامتعادل تکمیل حلقه های حرکتی سواره ،  تقویت مراکز و راسته های اجتماعی شهر ساماندهی فعالیت های ناسازگار در پهنه های مجاز از پیش تعیین شده تقویت ورودی های شهر، احیاء هویت فرهنگی شهری وتقویت و باز زنده سازی بافت تاریخی شهر بازآفرینی بافت های فرسوده شهری تولید مسکن برای اقشار محروم و متوسط جامعه ،ساماندهی آبراهه های طبیعی و محافظت شهر از سیلاب های فصلی  هدایت توسعه شهری در اراضی مجاز و حفاظت و صیانت از اراضی کشاورزی و باغات از محور های عمده مورد توجه در این طرح است.

الحاق  ۱۴ هکتار در چهار نقطه به محدوده شهر دوگنبدان 

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرد: در این جلسه شورا در راستای تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن با الحاق مجموعا ۱۴ هکتار در چهار نقطه به محدوده شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه  و بویر احمد با کاربری مسکونی و خدماتی موافقت ومقرر گردید طرح تفصیلی اراضی الحاق شده در اسرع وقت در کمیسیون ماده ۵ تصویب و ملاک اقدام قرار گیرد.