شناسهٔ خبر: 13695 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی کشور:

ال نینو تعیین کننده رژیم‌های بارشی ایران نیست

داود پرهیزکار رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان آنکه پدیده ال نینو تعیین کننده ترسالی و خشکسالی کشور نیست، گفت: رژیم بارشی ایران را، بر هم کنش نوسانات جنوبی متعدد از جمله نائو، ام جی او و انسو تعیین می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود پرهیزکار در گفت و گو با ایرنا، افزود: پددیده ال نینو در حقیقت یک پدیده اقیانوسی و دریایی است و عامل اصلی آن نیز تغییرات دمای سطح آب است.

وی تصریح کرد: اگر دمای سطح آب افزایش یابد و از درصد نرمال خود بالاتر رود و در آن صورت پدیده ال نینو و دمای سطح آب از درصد نرمال خود کمتر شود، پدیده لانینا شکل می گیرد.

پرهیزکار یادآور شد: ال نینو در منطقه حاره ای اقیانوس آرام شکل می گیرد و همزمان با این پدیده سامانه هواشناسی نوسان جنوبی به انجام تغییرات در این دو منطقه اقیانوس فشار وارد می کند.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: با غالب شدن و ترکیب این دو پدیده ال نینو و لانینا پدیده دیگری به نام انسو ENSO شکل می گیرد که در ۳ فاز گرم (ال نینو)، سرد (لانینا) و خنثی تغییراتی منفی و یا مثبت نیم درجه سیلیکوس نسبت به درصد نرمال به وجود می آورد.

رییس سازمان هواشناسی کشور افزود: وقتی انسو در فاز گرم باشد(ال نینو)و بارش ها عمدتا در منطقه غرب قاره امریکای لاتین نزدیک پرو و شیلی و در منطقه شرق آسیا کشورهای چین، فلیپین، اندونزی، مالزی و استرالیا دچار کم بارشی و خشکسالی می شوند.

وی با بیان آنکه اگر انسو در فاز سرد باشد (لانینا) و بارش ها در منطقه شرق آسیا و غرب قاره امریکای لاتین کاهش می یابد، گفت: با توجه به آنکه این پدیده در مقیاس جهانی عمل می کند و در آب و هوای بسیاری از مناطق می تواند تاثیرگذار باشد، اما بیشترین تاثیر در همان منطقه عمل حوزه عملیاتی خود است و چون جو یک سیال پیوسته است هرگونه نوسان به ویژه با مقیاس سیاره ای می تواند بر تغییرات آب و هوایی نقاط دیگر تاثیر گذاشته و میزان تاثیرگذاری آن به فاصله و حوزه فعالیت این پدیده با توجه به بزرگ مقیاسی آن کم، زیاد و یا حتی بدون تاثیر خواهد بود.

رییس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: با این حال اثر انسو بر روی خاورمیانه و کشور ما تعیین کننده برای رژیم های بارشی نیست و به عبارت دیگر اثر انسو با سایر نوسانات جوی به ویژه نائو(نوسان اقیانوس آتلانتیک شمالی) و ام جی او روی اقیانوس هند شکل می گیرد و برآیند برخورد و هم کنشی این دو پدیده رژیم بارشی را برای ایران تعیین می کند.

پرهیزکار گفت: بررسی پدیده های هواشناسی حاکی از این است که سال های همراه با ال نینو کشورمان کم بارش بوده و سال های که همراه با لانینا بوده بارش های مناسبی را در کشور شاهد بوده ایم و این نشان می دهد که انسو به تنهایی تعیین کننده ترسالی و یا خشکسالی برای ایران نبوده است.

رییس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: اما اثر جزیی انسو در فاز گرم ال نینو بر روی خاورمیانه و ایران کمکی به بارش های بهتر بوده و به بیان دیگر با وجود پدیده انسو در جو به علت ال نینو بارش های ایران مناسب بوده است.

نظر شما