شناسهٔ خبر: 136976 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

تداوم انتقال دانش با ژاپن در زمینه مخاطرات زلزله و فرونشست

نشست سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مراسم تقدیر از مسئول دفتر اقتصادی سفارت ژاپن در ایران گفت: مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی موضوع انتقال دانش در مورد تجربیات در زمینه مخاطراتی چون زلزله و فرونشست را با کشور ژاپن در برنامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در مراسمی با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و با هدف تقویت همکاری های علمی، پژوهشی و آموزشی ایران و ژاپن از خدمات یوکاکیدا مسئول دفتر اقتصادی سفارت ژاپن در ایران تقدیر شد.

در این مراسم محمد مهدی حیدی سرپرست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه این مرکز همواره از تعریف طرحهای پژوهشی در جهت تقویت و توسعه ضوابط موجود استقبال کرده و بهره‌گیری از دانش بین‌المللی جهت تدقیق مطالعات را موثر و مفید می‌داند گفت : مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان اصلی ترین بدنه پژوهشی وزارت راه و شهرسازی، عهده دار شناسایی، بررسی و ارزیابی موضوعات مختلف در حوزه فعالیت این وزارتخانه در ساختاری پژوهش محور است. بدیهی است انجام مطالعات بنیادین با هدف رفع نیازهای جامعه مهندسی و صنعت ساختمان و انتشار دستاوردهای حاصل از آنها در قالب ضوابط، آئین‌نامه‌ها و مقررات ملی کشور، نقش بسزایی در بهره‌وری، ارتقاء ایمنی و توسعه صنعتی خواهد داشت.

وی افزود: از جمله اقدامات انجام شده در راستای تدقیق و توسعه اسناد ملی، تعریف یک برنامه همکاری مشترک با کشور ژاپن در قالب یک برنامه انتقال دانش و با موضوع طراحی لرزهای سازه های فولادی است . در مراحل مختلف این برنامه همکاری، اهداف مورد انتظار در تدقیق ضوابط هر دو سند، به خوبی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و از تجارب موجود در کشور ژاپن  به عنوان یک کشور توسعه یافته لرزه خیز به نحواحسن و با درنظرگرفتن تمامی ملاحظات طراحی، اجرا، اقتصاد طرح و استفاده شد. برنامه انتقال دانش ایران و ژاپن از خردادماه سال ۱۳۹۷ و با مشارکت دفتر اقتصادی سفارت ژاپن به نمایندگی از وزارت صنعت، اقتصاد و تجارت ژاپن و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی آغاز شد.

حیدری همچنین خاطر نشان کرد: علاوه بر اعضای کمیته فنی برنامه انتقال دانش ایران و ژاپن، از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، کارشناسان و پژوهشگران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی به صلاحدید معاونت مسکن و ساختمان و برخی مشاورین مرکز در موضوعات اجرایی برای حضور در کارگاه دعوت به عمل آمدو در ادامه اعزام هیات‌های علمی از دو کشور برای انتقال تجارب و دانش در قالب همایش‌ها و کارگاه‌های علمی و آموزشی انجام شد .

سرپرست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی همچنین اظهار داشت:  مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی همچون گذشته موضوع انتقال دانش در مورد تجربیات در زمینه مخاطراتی چون زلزله و فرونشست، را در برنامه دارد و در صدد است تا همکاری بین ما و کشور ژاپن در این زمینه تداوم داشته باشد.

گفتنی است در پایان این مراسم از خدمات یوکا کیدا مسئول دفتراسبق اقتصادی سفارت ژاپن در ایران با اهدای لوح تقدیر از سوی سرپرست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی قدردانی شد .