شناسهٔ خبر: 137020 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس‌جمهور:

تولید مسکن با قوت پیگیری می‌شود/حامل خبرهای خوشی برای مردم در بخش مسکن هستیم

رئیسی رییس‌جمهور گفت: وزیر راه و شهرسازی برنامه‌های بخش مسکن را با قوت پیگیری می‌کند و با توجه به ظرفیت‌های فراوان کشور، ان‌شاءالله با کار و تلاش مسئولین در آینده نزدیک حامل خبرهای خوشی برای مردم درباره مسکن باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه همزمان با دومین سالروز اعتماد ایرانیان به رئیس دولت مردمی، در نهمین گفتگوی تلویزیونی با مردم پاسخگوی سوالات متعدد در خصوص تمامی ارکان دولت بود.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که اگر به ۲ سال قبل بازگردیم، وی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا خواهد شد، گفت: احساس بنده در مقطع سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این بود که ناامیدی بر فضای عمومی جامعه غلبه کرده و این انتظار وجود دارد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی تغییر کند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره وعده دولت در زمینه ساخت مسکن و اقدامات دولت درباره رفع نیاز مردم در این بخش، گفت: رویکرد دولت همواره تحقق وعده‌ها بوده، اما درباره مسکن علاوه بر وعده دولت ساخت یک میلیون مسکن در سال نیاز کشور و مصوبه قانونی مجلس نیز بوده است و کسانی که در گذشته به تکلیف قانونی خود در این زمینه عمل نکردند موجب بروز مشکلات امروز بازار و حوزه مسکن شده‌اند، در عین حال ما در کشور برای ساخت مسکن زمین کم نداریم و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یک میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن شهری و ۴۰۰ هزار مسکن روستایی در حال ساخت است.

واگذاری زمین در شهرهای کوچک به مردم برای تولید مسکن

رئیسی با بیان اینکه در برخی شهرهای کوچک نسبت به واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی اقدام کرده‌ایم، اظهار داشت: برخی دانشگاه‌های دارای زمین را مکلف به واگذاری زمین یا ساخت مسکن برای دانشجویان و اساتید دانشگاه کرده‌ایم و در کارخانه‌ها و ادارات با فعالسازی تعاونی‌های مسکن رفع نیاز مسکن کارمندان و کارگران را دنبال می‌کنیم.

تلاش دولت برای عمل به وعده‌ها در خصوص تولید مسکن

رئیس‌جمهور گفت: ما دولت صادق‌الوعدی هستیم و برای عمل به وعده‌هایمان نیز تلاش می‌کنیم در عین حال اگر به هر دلیلی موفق به تحقق وعده‌ای نشدیم صادقانه دلایل آن را با مردم در میان می‌گذاریم.

رئیسی در ادامه با ذکر مثالی به میراث به‌جا مانده از دولت قبل برای دولت مردمی در زمینه مسکن اشاره کرد و گفت: ما امروز با ۲۴۰ هزار مسکن مهر ساخته نشده مواجه هستیم که پول آن از مردم گرفته شده، اما در جای دیگر هزینه شده است. با این وجود این دولت باید با هزینه ساخت امروز مسکن این تعهدات را عملی کند.

رئیس جمهور تأکید کرد: درباره احیای دریاچه ارومیه نیز در یکسال به صورت ۳ شیفت کار صورت گرفت تا پروژه‌های نیمه تمامی که مردم را ناامید کرده به سرانجام برسد. عده‌ای می‌گویند این طرح‌های ۱۰ الی ۱۵ ساله به نام ما بوده و سوال ما این است که اگر به نام شما بوده چرا آنها را تکمیل نکردید.

رئیسی ادامه داد: زمانی موضوع تحویل خزانه خالی به دولت مطرح بود، در حالی که ما نه خزانه خالی بلکه خزانه بدهکار را تحویل گرفتیم و ماهانه ۱۳ هزار میلیارد تومان از فاکتورهایی که در دولت قبل هزینه شده را پرداخت می‌کنیم. دلیل بیان این مسائل صرفاً از این جهت است که مردم بدانند این دولت وارث چه مشکلاتی بوده است.

در آینده حامل خبرهای خوشی برای مردم در بخش مسکن هستیم

رئیس جمهور ضمن گرامیداشت یاد مرحوم رستم قاسمی، گفت: خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی فعلی اقدامات صورت گرفته در بخش مسکن را با قوت پیگیری می‌کند. کشور ظرفیت‌های زیادی دارد و ان‌شاءالله با کار و تلاش مسئولین در آینده نزدیک حامل خبرهای خوشی برای مردم درباره مسکن باشیم.