شناسهٔ خبر: 137133 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تحقق یک وعده؛

بهسازی و اجرای روکش آسفالت در محور اراک-سلفچگان آغاز شد

مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از تحقق یک وعده با عنوان بهسازی و ارتقاء رویه آسفالتی محور اراک-سلفچگان با در نظر گرفتن اعتباری بالغ بر ۹۵۰ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از استان مرکزی، «مهرداد جهانی» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به پیگیری های مستمر بعمل آمده بمنظور ارائه خدمات مطلوب به کاربران جاده‌ای و تحقق مطالبات مردم از شروع عملیات اجرایی برای بهسازی و ارتقاء رویه آسفالتی محور اراک-سلفچگان خبر داد.


وی افزود: این طرح بصورت سه مرحله اجرایی شامل: ۱-درزگیری ترک‌های سطحی ۲-اجرای روکش آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ و ۳-لکه گیری هندسی خرابی های حاد و موضعی می‌باشد که در قالب دو قرارداد به مبلغ ۹۵۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود.


جهانی تصریح کرد: عملیات درزگیری محور از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری شروع شده که تاکنون به طول ۵۰ هزار متر اجرا شده و قرار است ۲۰ هزار متر نیز انجام شود.


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به استفاده از روش های نوین و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان در نگهداری راه‌های استان خاطرنشان ساخت: در مقاطعی از طول مسیر که دارای خرابی های سطحی است یک لایه روکش آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ به طول ۲۷ کیلومتر با اعتباری افزون بر ۲۵۰ میلیارد ریال اجرا خواهد شد.


وی ادامه داد: در مقاطعی از این محور که دارای خرابی های حاد است مانند انتهای حوزه استحفاظی اراک در محدوده راهجرد و گردنه سرخاب بعد از شهر جدید امیرکبیر هم عملیات لکه گیری هندسی به مقدار ۵۰ هزار مترمربع و ۱۶ کیلومتر روکش آسفالت با مشخصات فنی «توپکا» با ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا خواهد شد.


جهانی با بیان اینکه وضعیت رویه آسفالتی این محور علاوه بر اینکه مطالبه بحق مردم شریف استان و کاربران جاده‌ای است گفت: بهسازی این محور شریانی که یکی از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی استان و کشور از آن یاد می‌شود دغدغه اصلی مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی است که امیدواریم با اجرایی شدن آن رضایت عمومی نیز حاصل گردد.


وی با توجه به اهمیت این موضوع اظهار داشت: با تأکیدات بعمل آمده مقرر شده پیمانکار مربوطه برای اجرای این طرح از سه جبهه فعالیت خود را ادامه دهد تا کاربران جاده‌ای هر چه سریع‌تر از خدمات راهداری بهره مند شوند.


به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، در حال حاضر عملیات درزگیری و اجرای روکش آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ در این محور فعال بوده و طی هفته آینده کارگاه جاده‌ای لکه گیری هندسی مسیر نیز شروع به کار خواهد کرد.


ایمن سازی دور برگردان ها، ادامه نصب حفاظ میانی بتنی بجای جایگزین کردن حفاظ میانی فلزی، ساماندهی اساسی محدوده پلیس راه اراک-قم، ساخت راه دسترسی شهر صنعتی خیرآباد، اجرای شیب شیروانی و رفع نقاط پرتگاهی، توسعه سامانه‌های هوشمند جاده‌ای، تعمیر و نگهداری روشنایی طولی سراسر مسیر، تکمیل ساختمان راهدارخانه گلدشت، توسعه مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی و نصب انواع تابلوهای ایمنی و اطلاعاتی از جمله خدماتی است که به گفته جهانی برای ارتقاء محور اراک - سلفچگان در دست اجراست.


طول محور اراک - سلفچگان در حوزه استحفاظی استان مرکزی برابر با ۶۰ کیلومتر است که بطور میانگین روزانه ۴۱ هزار تردد خودروهای مختلف در آن به ثبت می‌رسد که حدود ۱۰ درصد آن شامل خودروهای سنگین می‌باشد.


لازم به توضیح است استفاده از شیوه میکروسرفیسینگ به منظور پر کردن شیارها و ترک ها و اصلاح سطوح اکسید شده راه اجرا می‌شود که درنهایت موجب ایجاد سطحی یکنواخت شده و عمر مفید راه را افزایش می‌دهد؛ همچنین این روش موجب آب بند شدن رویه راه شده و اصطکاک مناسبی را برای آن فراهم می کند و به دلیل استفاده از قیرهای امولسیونی مشکلات زیست محیطی ندارد.