شناسهٔ خبر: 137249 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس شورای مسکن استان خراسان رضوی:

جلب مشارکت مردمی نقطه متمایز گناباد در نهضت ملی مسکن است

اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي رییس شورای مسکن استان خراسان رضوی مهمترین شاخص متمایز گناباد در اجرای طرح نهضت ملی مسکن بین شهرستان های این استان را استفاده از ظرفیت مشارکت‌های مردمی ذکر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، جواد خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی روز پنجشنبه در جلسه نهضت ملی مسکن گناباد گفت: بخش زیادی از مراحل طراحی، نظارت و اجرای طرح های نهضت ملی مسکن در این شهرستان با بهره گیری از ظرفیت مشارکت‌های مردمی انجام می شود که نتایج موفقی به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: از تجربه موفق شهرستان گناباد در این زمینه به عنوان الگویی برای سایر شهرستانهای استان خراسان رضوی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: برگزاری جلسات شورای عالی مسکن در سطح کشور به ریاست رییس جمهوری و عضویت وزرای مختلف نشان دهنده حساسیت تصمیم گیری دقیق در اجرای نهضت ملی مسکن است و باید روسای ادارات تابعه در سطح این استان و به تبع آن شهرستان ها دغدغه خاصی نسبت به اجرای طرح مذکور داشته باشند.

خدایی افزود: تنها تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ملاک نیست بلکه اختصاص آن به متقاضیان هم مهم است و نباید یک دستگاه اجرایی به بهانه کمبود اعتبار، زمین را در اختیار خود نگه دارد و اگر امکان اجرای آن را ندارد باید زمین را آزاد کند.

وی اضافه کرد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم در اجرای این طرح نهضت ملی مسکن یک دستگاه اجرایی بانک زمین برای خود درست کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با بیان این که عملکرد شهرستان‌های مختلف استان خراسان رضوی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا ۱۵ تیرماه جاری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نتیجه آن بیستم تیرماه به استاندار خراسان رضوی ارائه می شود تصریح کرد: تاکنون عملکرد ۲۱ شهرستان ارزیابی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم با اشاره به افزایش تسهیلات احداث واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن به پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال گفت: طرحی هم در وزارت راه و شهرسازی در دست بررسی است که به موجب آن تسهیلات واحدهای مسکونی که با روش‌های دانش بنیان احداث شده‌اند به هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برسد و این مساله بعد از ابلاغ به سیستم بانکی اجرا می شود.

وحید داعی همچنین از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد و پرداخت کامل این تسهیلات در سه مرحله تا پایان روند احداث و ساخت نمای واحدهای فوق خبر داد و گفت: شرکت های خدمات رسان مانند آب و برق و گاز و شهرداری‌ها هم باید همزمان با آماده سازی این واحدها تاسیسات مورد نظر را اجرا و گواهی پایان کار صادر کنند.

وی ادامه داد: باید وحدت رویه بین سیستم بانکی و سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط در اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود داشته باشد و از هرگونه پراکنده کاری پرهیز کرد.

فرماندار گناباد هم گفت: از مجموع ۱۱ هزار و ۸۶۳ نفر که تاکنون در این شهرستان برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند زمین مورد نیاز برای دو هزار نفر تامین شده است.

رضا نصیری افزود: اقدامات خوبی در زمینه تامین زمین برای اجرای این طرح انجام شده است ولی در روند تخصیص زمین و متقاضیان از معیار مورد نظر عقب هستیم و باید اقدامی جدی در این زمینه صورت بگیرد.

پیش از این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از تعدادی از طرحها و واحدهای نهضت ملی مسکن گناباد بازدید کردند.