شناسهٔ خبر: 137294 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرعت باد شدید همراه با گرد و خاک در زابل به ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رسید

طوفان شن در سیستان و بلوچستان مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد شدید تا بیشینه ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت امروز زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی به هزار و ۲۰۰ متر کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: همچنین امروز در شهرستان زهک ببیشینه‌ سرعت باد به ۷۶ کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی در ایستگاه هواشناسی تا ۶۰۰ متر کاهش یافت.

وی افزود: در شمال استان تا دوشنبه وزش باد شدید تا خیلی شدید و طوفان گردوخاک همراه با کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در سطح هشدار صادر شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در این مدت در مناطق مرکزی و جنوبی استان برخی ساعات وزش باد و افزایش غبار پیش بینی می شود.

حیدری توصیه کرد: از ترددهای جاده ای و تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری شود. همچنین از کار در ارتفاع جدا پرهیز شود.

به گفته مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان  توفان و ریزگرد طی سه روز گذشته در سیستان ۱۷۲ نفر از مردم منطقه ‏را راهی بیمارستان کرده است.

گفتنی است سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است که نتیجه بیش از ۲۰ سال خشکی تالاب هامون و خشکسالی در منطقه با بروز توفان های گرد و خاک و هجوم شن های روان سبب به وجود آمدن مشکلات جسمی از جمله آسم و سل شده و زندگی اجتماعی و معیشتی مردم این منطقه را دچار بحران جدی کرده است.