شناسهٔ خبر: 137317 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

پایان حفاری تونل بزرگ گورمیزه در محور اردل ـ دوپلان

تونل گورمیزه مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از تعهدات راه و شهرسازی در سفر ریاست جمهوری به استان در برابر اختصاص اعتبار، اتمام حفاری تونل و احداث پل ها در این مسیر بود که طی روزهای اخیر کار حفاری تونل بزرگ گورمیزه پایان یافت و امیدواریم در ادامه با تأمین اعتبار مناسب، پوشش تونل‌ها، احداث پل‌های مسیر و روسازی انجام و پروژه به بهره‌برداری برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (چهارمحال و بختیاری)، حسینعلی مقصودی مدیرکل راه و شهرسازی استان در جریان تور بازدید خبرنگاران از روند احداث مسیر و تونل گورمیزه، اظهار کرد: طول جاده اردل به دوپلان حدود ۱۵ کیلومتر است و در این مسیر چهار تونل قرار دارد که بزرگ‌ترین تونل حدود ۱۶۶۰ متر است، همچنین سه تونل‌ ۵۰، ۱۲۰ و ۱۵۰ متری نیز در مسیر وجود دارد که در سنوات گذشته حفاری شدند.

وی ادامه داد: در سال‌ ۱۳۹۸ قرارداد احداث تونل گورمیزه با یک شرکت دولتی منعقد شد و عملیات اجرایی تونل از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و انتهای سال ۱۳۹۹ با سفر رئیس مجلس شورای اسلامی و بازدید از پروژه گورمیزه، مقرر شد تأمین اعتبار مناسبی برای پروژه انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سفر ریاست جمهور به استان نیز مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه گورمیزه اختصاص پیدا کرد، افزود: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم حدود ۴۰۰ متر حفاری در این پروژه انجام شده بود اما درحال حاضر حفاری کل ۱۶۶۰ متر تونل صورت گرفته است.

مقصودی اضافه کرد: تونل گورمیزه بعد از تونل چری بزرگ‌ترین تونل استان است و برای شهرستان اردل بسیار حیاتی است؛ چراکه در مسیر شهرکرد به سمت بازفت و مسجدسلیمان یکی از محورهای موجود به سمت شهرستان اردل محسوب می‌شود و بنحوی به عنوان یک زیرساخت مهم، این شهرستان را از بن بست خارج خواهد کرد.

وی یادآور شد: محور کارون چهار ارتباط مرکز استان و شهرستان کیار و اردل به سمت شهرستان ایذه در استان خوزستان را برقرار می‌کند که در ابتدای انقلاب اسلامی ساخته شده و نقاط متعدد پرحادثه مانندگردنه باجگیران و گردنه دوپلان در این محور وجود دارد اما پروژه گورمیزه مسیر ارتباطی با خوزستان را کوتاه کرده و همچنین رفع نقاط حادثه‌خیز را در پی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بیان کرد: با توجه به افزایش ترافیک از سمت شرق به غرب چهارمحال و بختیاری، پیش‌بینی می‌شود محور اردل_دوپلان و تونل گورمیزه به یکی از محورهای پرتردد در استان تبدیل شود؛ بر همین اساس با توجه به اینکه شروع پروژه از شهر اردل است و ترافیک باید از معابر شهری عبور کند، در سال گذشته مجوز احداث چهارخطه ورودی شهرستان اردل و کمربندی اردل نیز مصوب شده است.

مقصودی با بیان اینکه پروژه تونل گورمیزه یکی از پروژه‌های مهم و استراتژیک استان است، خاطرنشان کرد: پروژه‌های راهسازی از جمله پروژه‌های پرهزینه هستند و براساس برآوردهای صورت گرفته، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه مورد نیاز است که این موضوع در سفر دوم رئیس جمهور به استان پیگیری خواهد شد.