شناسهٔ خبر: 13736 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهیزگار در پنجمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی خبر داد:

ال‌نینو در ایران رخ نخواهد داد/ سازمان هواشناسی خدمات گسترده‌ای به مردم و نهادهای مختلف کشور ارائه می‌دهد

داوود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی گفت: نمایندگی‌های این سازمان در بنادر و فرودگاه‌ها برای پیش‌بینی وضع جوی کشور مستقر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داوود پرهیزگار در نشستی خبری که در حاشیه پنجمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی و صنایع وابسته برگزار شد با بیان اینکه اگرچه سازمان هواشناسی در زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: این سازمان خدمات گسترده‌ای به نهادهای مختلف کشور و مردم ارائه می‌دهد و می‌توان گفت تقریبا هیچ نهادی نیست که از سازمان هواشناسی خدمات نگیرد.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه یکی از وظایف این سازمان فعالیت در حوزه مواد غذایی و کشاورزی است، ادامه داد: فعالیت‌های کشاورزی در کشور وابسته به اطلاعات جوی هستند، به همین دلیل یکی از حوزه‌هایی که سازمان هواشناسی به آن ورود دارد بخش کشاورزی است.

وی حوزه دیگر خدمات‌دهی سازمان هواشناسی را حوزه دفاعی برشمرد و گفت: این حوزه به ویژه در ایام برگزاری مانورها، رزمایش‌ها و عملیات‌ها از خدمات سازمان هواشناسی استفاده می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بهداشت‌محیط را دیگر حوزه‌ای خواند که سازمان هواشناسی به آن ورود پیدا می‌کند. پیش‌بینی بارش باران‌های اسیدی، آلودگی‌هوا، تابش‌های فرابنفش و ... از جمله اقداماتی است که در حوزه بهداشت عمومی و محیطی،سازمان هواشناسی به آن خدمات می‌دهد.

وی ادامه داد: همکاری با نهادهای درون‌شهری، خدمات‌دهی به حوزه مدیریت‌شهری و پیش‌بینی وضعیت آب‌و‌هوای کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز و تبریز از دیگر حوزه‌های مسئولیت سازمان هواشناسی است.

پرهیزگار ارائه خدمات هواشناسی به حوزه‌های مختلف حمل و نقل را یکی دیگر از حوزه‌های مسئولیت سازمان‌هواشناسی برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر ۶۶ ایستگاه جاده‌ای در محورهای مواصلاتی کشور برای پیش‌بینی وضعیت هوا وجود دارد و سازمان هواشناسی برای پیش‌بینی هوا در فرودگاه‌ها و بنادر کشور مستقر است.

وی مبنای کار در اندازه‌گیری پارامترهای جوی را داده‌های دیده‌بانی معرفی کرد و افزود: بر اساس اندازه‌گیری این داده‌ها و پارامترهاست که وضعیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی تبادل اطلاعات میان این سازمان ایرانی و سازمان بین‌المللی هواشناسی را یکی دیگر از منابع پیش‌بینی هوا برشمرد و گفت: داده‌های هواشناسی بین سازمان‌هواشناسی کشور و سازمان بین‌المللی هواشناسی تبادل می‌شود و اطلاعات هوایی بین ایران و جهان صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: هر چه تجهیزات و ابزارهای پیش‌بینی هوا در کشور دقیق‌تر باشد پیش‌بینی وضعیت آب و هوا نیز به صورت بهتری صورت می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی نوع پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی را ۳ مدل دانست و خاطرنشان کرد: نوع اول پیش‌بینی‌ها، پیش‌بینی‌های فصلی و ۵ ماهه است که در آن بیان می‌شود وضعیت هوا در مقایسه با وضعیت نرمال چگونه است؛ نوع پیش‌بینی دیگر، کوتاه‌مدت یک هفته‌ای است که در این نوع پیش‌بینی، جزئیات بیشتری به مخاطب منتقل می‌شود و نوع سوم، پیش‌بینی‌های کمتر ۶ ساعت است که این نوع پیش‌بینی شرایط خاص خود را دارد.

پرهیزگار درمورد پدیده ال‌نینو که پدیده‌ای در منطقه حاره‌ای اقیانوس آرام است، گفت: اخیرا مباحث زیادی در رسانه‌ها در خصوص ورود این پدیده به کشور انجام شده است در حالی که این پدیده در اقیانوس آرام قرار دارد و فقط ممکن است در نوسانات جوی مناطق دیگر تأثیر گذاشته و باعث بارش باران در مناطق مختلف شود.

وی درباره تأثیرگذاری این پدیده در کشور گفت: انتظار داریم تا نیمه ابتدایی زمستان بارش باران و برف به میزان بیشتری در قیاس با نیمه دوم زمستان صورت بگیرد و در نیمه دوم زمستان به سبب افزایش دما شاهد بارش باران در مقاطعی خواهیم بود و بارش برف کمتری پیش‌بینی می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی عامل آلایندگی هوای شهرها را دو فاکتور پایداری هوا در کلانشهرها و مواد آلاینده برشمرد و یادآور شد: این دو عامل است که چنانچه در بالاترین سطح خود باشد، سازمان هواشناسی وضعیت هشدار اعلام می‌کند و موارد دیگر تأثیر کمتری در آلودگی هوای کلانشهرها دارد.

وی درباره هر اقدامی که موجب کاهش آلایندگی‌ها و آلودگی هوا شود اظهار کرد: ما در این خصوص آمادگی داریم با نهادهای مختلف مثل شهرداری‌ها همکاری کرده و با هر اقدام مؤثر در کاهش آلودگی هوا موافق هستیم./

نظر شما