شناسهٔ خبر: 137489 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی به معاونان شهرسازی استان‌ها دستور داد

ضرورت جلوگیری از احتکار زمین و لزوم اجرای بسته ۱۹ بندی مشوق های نوسازی

ببینید| برگزاری نشست هم‌اندیشی معاونان شهرسازی و معماری ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به معاونان شهرسازی و معماری ادارات کل راه و شهرسازی استان ها دستور داد ضمن جلوگیری از احتکار زمین در محدوده شهرها ، برای اجرای بسته ۱۹ بندی مشوق‌های نوسازی در بافت فرسوده اهتمام داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۵ تیرماه در نشست هم‌اندیشی معاونان شهرسازی و معماری ادارات کل راه و شهرسازی ضمن تاکید و مسئولیت اجتماعی تولید مسکن که بار آن بر دوش همه مسئولان است به تبیین بخشی از سیاست‌های وزارتخانه در بخش تولید مسکن با ملاحظات شهرسازی و معماری پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر اینکه هنر مدیریت تحقق توامان اهداف کمی و کیفی در زمینه تولید مسکن است، گفت: در تولید مسکن ارجحیت بر کیفیت و مقاوم‌سازی است اما نباید فراموش شود که هنر مدیریت می‌تواند سبب تولید مسکن با نگاه کمی و کیفی شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: تولید مسکن فارغ از قانون و وظیفه ای که برعهده وزارت راه و شهرسازی است، نیاز و ضروت کشور است و با این نگاه تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید اولویت همه ما باشد.

بذرپاش بیان با اشاره به اهمیت توجه به موضوع مسکن کرد: باید تولید مسکن همواره رونق داشته باشد تا چرخ اقتصاد بچرخد و نیاز مردم به مسکن تامین شود.

وی تصریح کرد: چنانچه مسکن احداث نشود چرخه تولید می‌خوابد و ما نسبت به حل معضل مسکن و تولید آن مسئولیت داریم، همان اندازه که نسبت به قوانین شهرسازی و لحاظ کردن آن در بخش مسکن مسئول هستیم.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع معاونان معماری و شهرسازی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور راهبردهای رسیدن به هدف تولید مسکن را برشمرد و گفت: از جمله راهبردهای رسیدن به هدف تولید مسکن در کشور تولید مسکن در بافت فرسوده با ارایه مشوق‌های مختلف همچون بسته تشویقی ۱۹ گانه شهرسازی، خودمالکی ها و بازتنظیم تراکم‌ها، تعامل با معاون شهرسازی و معماری شهرداری‌ها و همچنین جلوگیری از احتکار زمین با اجرای مصوبه قانونی آن است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه دولت در بخش مسکن، وظیفه تسهیل‌گری و رفع موانع را برعهده دارد، گفت: تولید مسکن در بافت های فرسوده راهبردی است که علاوه بر تولید مسکن به مقاوم سازی بافت‌های ناکارآمد کمک می کند و به دلیل داشتن زیرساخت‌های مناسب سرعت ساخت را افزایش می‌دهد.

اهتمام برای اجرای بسته ۱۹ بندی نوسازی بافت فرسوده

رییس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: بسته ۱۹ بندی نوسازی در بافت های فرسوده با رویکردهای شهرسازانه گام‌های وزارتخانه برای رونق دادن به تولید مسکن بوده است که انتظار می‌رود تا معاونان شهرسازی و معماری نسبت به معرفی آن به شهرداران شهرهای خود، اهتمام داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تلاش کردیم تا با افزایش میزان تسهیلات هم در بافت فرسوده و هم در سایر  بافت‌ها، به تولید مسکن رونق بیشتری بدهیم و در تلاش هستیم تا از مراجع دیگر کاهش سود تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن را نیز پیگیری کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم یکی از روش‌های تولید مسکن را الحاق به محدوده شهرها عنوان کرد و گفت: چنانچه در الحاق به محدوده شهرها اهتمام کافی وجود نداشته باشد تولید مسکن با وقفه روبه رو می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌شود تا مکانیزم‌های مقرراتی برای تسهیل ساخت و تولید مسکن با نگاه شهرسازی دنبال و پیگیری شود.، گفت: معاونان شهرسازی و معماری ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها برای تبیین راهبردهای وزارتخانه، پشتیبانی کنند و در این راه ثابت قدم بمانند.

وزیر راه و شهرسازی مصوبات اخیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری را مصوبات اجرایی مناسبی برشمرد و گفت: جلوگیری از احتکار اراضی بلاتکلیف در محدوده‌های شهری پیگیری می‌شود که ضرورت دارد تا در این خصوص معاونان شهرسازی و معماری ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها اهتمام داشته باشند.

بذرپاش از تعامل مناسب وزارت جهادکشاورزی با وزارت راه و شهرسازی برای تخصیص اراضی به اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا تعداد بیشتری از افراد فاقد خانه صاحب خانه شوند.