به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، نشست تخصصي يكروزه مديران راهداري و مديران ساخت و توسعه اداراتكل راه و شهرسازي سراسر كشور با حضور وزير راه و شهرسازي، معاون وزير راه و شهرسازي با هدف هماهنگي راهداري زمستاني در سازمان راهداري و حملونقل جادهاي برگزار شد.
براساس اين گزارش، مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حملونقل جادهاي نيز در اين نشست تخصصي، با اشاره به اينكه به رغم محدوديتهاي اعتباري، اقدامات انجام شده در هفت ماهه اول سال جاري در استانها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: بخشي از اين فشار را پيمانكاران متحمل شدهاند كه اميدواريم در ماههاي آينده با توجه به تصميمات كلان اتخاذ شده در كشور، گشايشي در اعتبارات عمراني ايجاد و قدري از اين فشارها كاسته شود.
وي با تأكيد بر اهميت موضوع نگهداري راه هم به لحاظ ايمني و هم به لحاظ حفظ سرمايه ملي گفت: منابع موردنياز براي نگهداري مطلوب راهها كافي نيست و بايد براي نگهداري از راهها از منابع پايدار استفاده كنيم.
رئيس سازمان راهداري و حملونقل جادهاي با اشاره به اينكه ماليات بر سوخت در بسياري از كشورها يكي از منابعي است كه به طور مستقيم و غيرمستقيم براي نگهداري از راهها مورد استفاده قرار ميگيرد، تصريح كرد: متأسفانه اين مهم در كشور تا كنون مورد استفاده قرار نگرفته است، اما در اواخر سال گذشته، با تلاش نمايندگان محترم مجلس و شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران، قانوني به تصويب رسيد مبني بر اينكه ۲۰ درصد از محل فروش سوخت گازوئيل عوارض درنظر گرفته شود و ۱۰ درصد از اين رقم براي نگهداري از راهها اختصاص يابد كه به دليل سياستهاي ضد تورمي دولت اين قانون امسال ابلاغ نشد، اما دير يا زود اجرايي ميشود.
وي با تأكيد بر اينكه با واقعي شدن قيمت سوخت، اين رقم قابل توجه خواهد بود، تصريح كرد: به عنوان مثال اگر سوخت گازوئيل در كشور تا ۱۰۰۰ تومان افزايش يابد، رقم اختصاص يافته براي نگهداري از راهها حدود ۲۸۰۰ ميليارد تومان ميشود، كه بسيار قابلتوجه است. ضمن اينكه در تلاش هستيم ساير فرآوردهها را نيز در زمان مناسب مشمول اين قانون كنيم. در اين صورت ميتوان اميدوار بود منابع پايداري براي نگهداري از راهها ايجاد خواهد شد.
مهندس كشاورزيان در بخش ديگري از سخنان خود از اختصاص ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي بخش راهداري خبر داد و افزود: تا كنون ۲۰ درصد از اين رقم تخصيص يافته است. اگرچه امسال با محدوديتهاي اعتباري مواجه بوديم، اما مقرر شده است تا حد امكان منابع موردنياز تأمين شود تا از فشار موجود بر پيمانكاران كاهش يابد.
وي همچنين افزود: ۲۰۰ ميليارد تومان از محل منابع داخلي براي بخش راهداري به استانها ابلاغ شد كه در صدد هستيم تا پايان ماه ۳۰۰ تا ۳۵۰ ميليارد تومان ديگر واريز كنيم. ضمن اينكه حدود ۳۰۰ ميليارد تومان قير از محل مصوبه مجلس تأمين شده است و تلاش ميكنيم تا پايان سال ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليارد تومان ديگر از محل منابع داخلي و اعتبارات عمراني اختصاص داده خواهد شد.
وي در ادامه، با اشاره به اينكه به دليل محدوديت اعتباري امكان اجراي صد درصد برنامهها نبوده است ، افزود: اين در حالي است كه خوشبختانه با برنامهريزيهاي انجام شده توانستيم تا پايان مهر بالغ بر هفت ميليون تن آسفالت پخش كنيم كه در مقايسه با سال گذشته كه كمتر از پنج ميليون تن بود، با افزايش ۵۰ درصدي همراه است.
مهندس كشاورزيان در ادامه سخنان خود، اولويت عملكرد راهداري را به رغم محدوديت اعتباري ارتقاي ايمني ذكر كرد و افزود: بخشهاي زيادي از اقدامات راهداري ممكن است با اقدامات كمهزينه همچون خطكشي، نصب تابلو و علايم، اصلاح گاردريل و شيب شيرواني و نصب هشداردهنده رفع شود، اما قطعاً اقدامات اين چنيني نقش قابلتوجهي در افزايش ايمني دارد و اگر رانندهاي به هر دليلي غفلت كند، اين اقدامات تا حدود زيادي از بروز خسارت مالي و يا جرح و فوت جلوگيري ميكند. بنابراين اقدامات مربوط به ايمني از واجبات است و نميتوان در اين خصوص تأخير و قصور داشت.
وي اصلاح تقاطعها و دوربرگردانها را از ديگر اقداماتي ذكر كرد كه علاوه بر افزايش ايمني، ميتواند به كاهش ترافيك كمك كند و اگر هزينه اختصاص يافته براي آسفالت صرف انجام اقدامات ايمني شود، قابل قبول است و حتي استان مورد نظر مورد تشويق قرار خواهد گرفت.
وي در خاتمه از اختصاص ۱۰۰ ميليارد تومان براي بازسازي و اورهال ماشينآلات راهداري و خريد شن و نمك براي راهداري زمستاني خبر دارد و ابراز اميدواري كرد با مجموعه اين اقدامات براي راهداري و تأمين ايمني هموطنان آماده شويم.
روكش آسفالت ۲۳۰۰ كيلومتر راه روستايي
شايان ذكر است سيد حسين ميرشفيع معاون ساخت و نگهداري راه روستايي وزارت راه و شهرسازي نيز در اين نشست از برنامههاي اين وزارتخانه براي ارتقاي كيفيت آسفالت و ضابطهمند كردن شركتهاي توليدكننده قيرهاي امولسيوني و پليمري خبر داد و گفت: با توجه به هزينه بسيار بالايي كه براي آسفالت اختصاص مييابد لازم است پخش و نگهداري آن مورد توجه قرار گيرد.
وي با تأكيد بر حمايت ويژه دولت از بخش راه روستايي، از اختصاص۱۵۰ ميليارد تومان اعتبار از محل اسناد خزانه اسلامي براي مطالبات پيمانكاران خبر داد و تصريح كرد: در مرحله بعد نيز مقرر است ۳۵۰ ميليارد تومان براي اين منظور اختصاص يابد.
ميرشفيع كنترل پروژه و آموزش آن را از ديگر برنامههايي ذكر كرد كه در مجموعه استانها آغاز شده است و گفت: كنترل پروژه بايد به فرهنگ سازماني تبديل شود، چرا كه اين امر به افزايش شفافيت كمك ميكند.
وي ضمن تأكيد بر يكپارچه شدن و شفافسازي آمارها، از روكش آسفالت ۲۳۰۰ كيلومتر راه روستايي خبر داد و گفت: اين نخستين بار است كه چنين اتفاقي با مشاركت دهياريها و شهرداريها ميافتد و خوب است از ظرفيت آنان براي توسعه راههاي روستايي بهره جست.
اضافه مي نمايد در اين نشست تعدادي از مديران راهداري و مديران ساخت و توسعه ادارات كل راه و شهرسازي توفيقات و برخي موضوعات مربوطه را مطرح و عبدالهاشم حسن نيا معاون راهداري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز طي سخناني برنامه هاي راهداري را تا پايان سال تشريح نمود.
منبع: روابطعمومي سازمان راهداري و حملونقل جادهاي
نظر شما