شناسهٔ خبر: 137681 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خبر داد؛

اجرای عملیات آسفالت کیپ سیل برای نخستین بار در خراسان جنوبی

کیپ سیل خراسان جنوبی.jpg مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از اجرای عملیات آسفالت کیپ سیل برای نخستین بار و به صورت پایلوت در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خراسان جنوبی، اسداله جلال زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین سرمایه های زیر ساختی کشور، راهها هستند گفت: با توجه به هزینه های سنگین ترمیم و بهسازی، روش های پیشگیرانه می‌تواند نقشی ویژه در کاهش هزینه های چرخه عمر و افزایش طول عمر روسازی ایفا کند.

وی افزود: درحال حاضر، با توجه به اهداف تعیین شده در سیستم مدیریت روسازی راه ها (PMS),  برنامه ریزی های مدیریتی و اقتصادی صورت گرفته و در این رویکرد به اجرای آسفالت های حفاظتی چیپ سیل و اسلاری سیل توجه ویژه شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی تصریح کرد: در همین راستا اجرای عملیات آسفالت کیپ سیل در کریدور شریانی بیرجند – سربیشه - زاهدان برای نخستین بار و بصورت پایلوت دراستان انجام پذیرفته است.

جلال زاده ادامه داد: در اجرای این عملیات طی بررسی کارشناسی صورت گرفته درکریدور شریانی بیرجند – سربیشه - زاهدان به سه نوع عملیات اجرایی جهت بهبود وضعیت آسفالت رویه نیاز داشتیم که در ابتدا عملیات اجرای درزگیری پلیمری به منظور پرنمودن ترکهای موجود پیش بینی و اجرا شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی اضافه کرد: سپس یک لایه آسفالت حفاظتی چیپ سیل به منظور عملکرد بهتر و به تعویق انداختن انتقال ترک ها به سطح رویه محور به عنوان یک لایه جاذب تنش انجام گرفته و درادامه به منظور جلوگیری از نفوذ آب به سطح لایه های زیرین و ممانعت از خروج سنگدانه های چیپ سیل از محور و یکنواختی سطح رویه یک لایه آسفالت حفاظتی اسلاری سیل اجرا شده است.

وی یادآور شد: عملیات آسفالت کیپ سیل با توجه به هزینه اجرایی کمتر و در عین حال عملکرد بهتر در مقایسه با یک لایه آسفالت گرم تقویتی می تواند به عنوان یکی از روش های جایگزین آسفالت های رایج درکشور مورد استفاده قرارگیرد.