شناسهٔ خبر: 13808 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران:

انتقال پایتخت مشکلات کلانشهرها را برطرف نمی‌کند/ ضوابط بلندمرتبه‌سازی در مرحله بررسی است

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی درباره استقبال نکردن انتقال پایتخت در کشورهای موفق گفت: انتقال پایتخت مشکلات کلانشهر قبلی را حل نخواهد کرد بلکه بخشی از مشکل را به جای دیگر انتقال می‌دهد و اگر شیوه مدیریت اصلاح نشود نقطه دوم نیز به همین عارضه دچار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی امروز شنبه ۹ آبان‌ماه در آخرین روز از پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات ایجاد شهرهای اسلامی گفت: فعالیت‌های فراوانی درباره معماری ایرانی - اسلامی انجام گرفته است که در قدم‌های نخست باید آن را مدیریت کنیم. ما کشوری هستیم که سهم به‌سزایی در توسعه معماری اسلامی داشته‌ایم و هم در بسط این هنر در جهان اسلام تاثیر گذار بوده‌ایم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: تاثیرگذاری معماری ایرانی اسلامی در محدوده خاورمیانه قابل مشاهده است. همچنین باید آنچه داریم را حفظ کرده و در صدد معرفی بیشتر آن برآییم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: گام بعدی این است که این فرهنگ را چگونه تسری بدهیم تا قابل پیگیری باشد. در حال حاضر آنچه تحت عنوان بازآفرینی شهری در این دوره مطرح است و موتور محرک آن هسته اصلی تاریخی شهرها هستند باید قابل تسری به سایر شهرها باشد.

حناچی درباره اقدامات شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: اتفاقی که در حال حاضر در این شورا و در کمیسیون‌های ماده ۵ رخ می‌دهد شیوه برخورد با این موضوع است و اینکه اصولا معماری ایرانی اسلامی را به صورت یک مفهوم یا یک مصداق در نظر می‌گیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر معماری ایرانی و اسلامی را یک مفهوم در نظر بگیریم می‌توانیم آثار جدیدی خلق کنیم و اگر بگوییم یک مصداق است شاید به تبعیت کورکورانه نزدیک شویم. تلاش بر این است با توجه به مطالعات انجام شده اقدامات را در راستای بازآفرینی شهری دنبال کنیم.

وی در تعریف شهر اسلامی گفت: اگرچه اسلام مستقیما راجع به مفهوم شهر توضیحی نداده است اما در مدینه فاضله فارابی که در قرن دوم تدوین شد شهر اسلامی مفهومی تعریف شده که به تکامل نهایی انسانی رسیده است. بدین معنا که اگر جامعه ای متعادل باشد محصول نهایی آن و برون‌داد جامعه قابل دفاع و نقد است.

حناچی درباره برنامه‌های معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در خصوص عدم تمرکز در کلانشهرها به ویژه در استان تهران گفت: تمام کلانشهرها در دنیا سیاست‌هایی را برای ایجاد تعادل و عدم تمرکز تعقیب می‌کنند. ما نیز در تهران و شهرستان‌ها این برنامه را دنبال می کنیم. سال‌ها بود دولت محدوده رعایت شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران را برای توسعه صنایع عام تثبیت کرد که نتیجه این سیاست قزوین و شهر صنعتی البرز است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مطالعات مجموعه شهری ایران آغاز شده است که در مرحله اول به روز کردن اطلاعات و در مرحله بعد تدوین سیاست‌ها برای کلانشهر تهران به عنوان بزرگترین شهر کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره منتفی شدن انتقال پایتخت گفت: انتقال پایتخت سیاستی بود که با انگیزه‌های سیاسی، اقتصادی و فروپاشی‌ها در بسیاری از کشورهای دنبال شد اما به طور طبیعی از سال ۱۹۶۰ به بعد به شکل ارادی نمونه دیگری نداشتیم. در قزاقستان و آلمان نیز به دلیل تغییر در الگوهای سیاسی جهان این اتفاق رخ داد.

حناچی درباره استقبال نکردن انتقال پایتخت در کشورهای موفق گفت: انتقال پایتخت مشکلات کلانشهر قبلی را حل نخواهد کرد بلکه بخشی از مشکل را به جای دیگر انتقال می‌دهد و اگر شیوه مدیریت اصلاح نشود نقطه دوم نیز به همین عارضه دچار می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید با آسیب شناسی درست انتقال کلانشهر تهران را بررسی کنیم. همچنین یادمان باشد کلانشهرها یک فرصت هستند و فقط تهدید به شمار نمی‌روند زیرا فرصتی برای اشتغال، توسعه اقتصاد و موتور محرک اقتصادی به شمار می‌آیند که باید با ظرافت با آنها برخورد کرد.

وی گفت: مجموعه شهری تهران نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شود و به جهت گردش اقتصادی ۳۳ درصد از جمعیت در مجموعه شهری تهران ساکن هستند به این معنا که ۳۳ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه نفوذ مجموعه شهری تهران است.

حناچی با اشاره به آخرین وضعیت آماده شدن ضوابط بلندمرتبه‌سازی گفت: در حال حاضر این ضوابط در حال بررسی است اما در کمیسیون ماده ۵ ضوابطی مصوب شده‌اند که باید با اطلاعاتی که شهرداری در اختیار ما قرار می‌دهد در کمیته فنی مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادات بر اساس پهنه‌ها  اعمال شود.

وی تاکید کرد: با تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی در شورای عالی معماری و شهرسازی دیگر اینطور نخواهد بود که در هر پلاک یا هر نقطه‌ای از شهر امکان بلندمرتبه‌سازی وجود داشته باشد./

نظر شما