شناسهٔ خبر: 13855 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تلاش راهداران گیلانی برای بازگشایی معابر رودخانه‌های استان

بازگشایی و لایروبی در پی بارش‌های سیل آسا، مدیرکل راه شهرسازی گیلان از تلاش مضاعف راهداران برای بازگشایی معابر رودخانه ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی راه وشهرسازی گیلان،شعبانعلی خاوری با اشاره به شدت بارندگی‌های اخیر در گیلان گفت:به‌رغم بارش‌های سیل آسا و بالا آمدن آب رودخانه‌ها تاکنون هیچ راهی مسدود نشده و نیروهای راهداری با تمام توان در بازگشایی مسیل ها و معابر ورودی و خروجی پل‌ها فعالیت می‌کنند، این درحالیست که به دلیل سامانه بارش زا و سرد حاکم بر گیلان ،برخی مناطق کوهستانی استان پوشیده از برف شده و فعالیت راهداران در مناطق کوهستانی نیزبه شدت ادامه دارد.

وی افزود:گرفتگی دهانه پل‌ها، موجب بالا آمدن آب رودخانه‌ها به سطح جاده می‌شود از این رو، پاکسازی دهانه پل‌ها از مهمترین عوامل جلوگیری از ورود سیلاب به جاده است و راهداران با ماشین آلات سنگین، در حاشیه پل‌ها و مسیل‌ها استقرار یافته اند.

وی اظهار کرد: با تلاش بی وقفه راهداران و استقرار آنها در مکان‌های مهم ازجمله پل‌ها و مسیل‌ها و پاکسازی لحظه به لحظه دهانه پل‌ها و مسیل‌ها، تاکنون از آب‌گرفتگی جاده‌ها جلوگیری شده است و با وجود بارش‌های متناوب، تمامی راه‌های ارتباطی استان همچنان باز است و تردد در آنها جریان دارد.

مدیرکل راه وشهرسازی گیلان با بیان اینکه بارش های شدید در اغلب مناطق استان جاری شدن سیل را موجب شده و خساراتی در‌پی‌ داشته‌است گفت:با این وجود وضعیت راههای استان حاد نیست و همه چیز تحت کنترل است وعملیات رسوب برداری و ریزش‌های ناشی از سیلاب در برخی مسیرهای ارتباطی طی چند روز اخیر جمع آوری شده و مرمت برخی مسیرهای ارتباطی نیز درحال انجام است.

وی از رانندگان خواست به علت نامساعد بودن وضعیت جوی وتداوم بارش در گیلان از سفر های غیر‌ضروری و توقف در حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند و در عبور از جاده‌های کوهستانی زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی همراه داشته باشند.

همچنین بارش باران و برف در مناطق  دیگر  استان باعث ایجاد سیلاب و آبگرفتگی معابر شده این در حالی است که تاکنون به دلیل فعالیت گسترده راهداران گیلانی در بازگشایی دهانه ها پلها هیچ راهی مسدود نشده، اما شدت بارندگی و افزایش میزان آب رودخانه ها ضمن ایجاد خسارات به ابنیه فنی، فعالیت راهداران را با سختی مواجه کرده است.

تا لحظه تنظیم خبر - یکشنبه ۱۰آبانماه - بارش باران در اکثر نقاط استان ادامه دارد وباعث بالا آمدن اب رودخانه های رودبارچیره فومن، پل فومن-پونل کسما، طغیان رودخانه کلفت فومن و بالا آمدن رودخانه شفارود تازه آباد رضوانشهر، شده که با تلاش راهداران پرتلاش، مسیل ها و معابر ورودی و خروجی پلها پاکسازی شد.

جاری شدن سیلاب در منطقه سرچشمه و کوره لاهیجان نیز باعث تخریب بخشی از مسیر شده است که با تلاش نیروهای راهداری بخشهای آسیب دیده  به طور موقت مرمت و رسوبات ناشی از سیلاب جمع اوری شد.

بارش سیل آسای باران همچنین باعث ریزش کوه در جاده خرمکش سیاه مزگی شهرستان شفت، ریزش در مسیر قلعه رودخان فومن که آثار ناشی از آن توسط راهداران منطقه جمع آوری شد و لایروبی و پاکسازی قنوها و دهانه آبروهای محور ماسوله به منظور جلوگیری از آبگرفتگی به طول ۱۰ کیلومتر انجام گرفت. در محور اسالم به خلخال نیز وزش باد و کولاک باعث واژگونی درختان حاشیه محور گردید که باهمت راهداران جمع آوری و مسیر بازگشایی شد.

همچنین بارش برف در مناطق ییلاقی و کوهستانی محور اسالم به خلخال در تالش، دیلمان به سیاهکل، پونل به خلخال، اشکورات رودسر، ارتفاعات رودبار ادامه دارد که ارتفاع برف در محور کوهستانی اسالم به خلخال و پونل به خلخال به ۵۰ سانتیمتر می رسد.

در حال حاضر کلیه راههای ارتباطی باز و تردد جریان دارد./

نظر شما