شناسهٔ خبر: 138787 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طی ۳ ماه گذشته انجام شد؛

مراجعه بیش از ۱۵ هزار خودرو سنگین به مراکز معاینه فنی استان کرمانشاه

محمد احمدی - کرمانشاه معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: طی ۳ ماهه سال‌جاری، بیش از ۱۵ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی استان کرمانشاه مراجعه کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کرمانشاه) محمد احمدی گفت: طی ۳ ماهه سال‌جاری، ۱۵ هزار و ۵۶۱ خودروی سنگین جهت اخذ برگ معاینه فنی خودرو به مراکز معاینه فنی استان کرمانشاه مراجعه کرده اند.

وی افزود: استان کرمانشاه دارای ۶ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین است که از ابتدای سال تاکنون، ۱۸ بار از این مراکز توسط کارشناسان اداره ایمنی و ترافیک بازرسی به عمل آمده است.

وی عنوان کرد: تعداد ناوگان سنگین قبول شده در مراکز معاینه فنی استان، ۱۳ هزار خودرو و ناوگان رد شده ۲ هزار و ۲۵۶ خودرو بوده است.

احمدی با بیان اینکه کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سنگین و نیمه سنگین موظف هستند در دوره‌های زمانی مشخص و منظم نسبت به انجام آزمون معاینات فنی، ایمنی و آلایندگی در مراکز مجاز معاینه فنی اقدام نمایند عنوان کرد: وظیفه اصلی مراکز معاینه فنی؛ افزایش ایمنی تردد در خودروهای سنگین و کاهش آلودگی هوا است.

وی افزود: مدت اعتبار برگه های معاینه فنی صادر شده را برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین با عمر ده سال، برابر ۶ ماه اعلام کرد و افزود: این اعتبار برای خودروهای با عمر بالای ده سال برابر ۳ ماه می باشد و بر اساس قانون هوای پاک، دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید برای وسایل نقلیه سنگین شخصی و دولتی چهار سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال است.

محمد احمدی در پایان افزود: بسیاری از آیتم‌ها و شاخص‌ها در مراکز معاینه فنی به صورت کاملاً اتوماتیک، ماشینی و مکانیکی انجام می‌شود و اصلاً مرکز مربوطه، دخل و تصرفی در اندازه گیری ها ندارد و نمی‌تواند تخلف کند؛ چون تمام بررسی‌ها، رمزنگاری شده و عیناً در سیستم مربوطه ثبت می‌شود.