شناسهٔ خبر: 139027 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

باد شدید با سرعت ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت سیستان را در نوردید

حضور راهداران درمنطقه سیستان باتوجه به طوفان های شن وماسه جهت سفر ایمن کاربران جاده ای مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: جولان بادهای ۱۲۰روزه سیستان، سرعت توفان در زابل را به ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رساند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)، محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهارکرد: وزش باد شدید تا بیشینه ۱۰۱ کیلومتر در ساعت بامداد امروز زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در ایستگاه هواشناسی به ۶۰۰ متر کاهش داد.

وی افزود: در شهرستان زهک بیشینه سرعت باد به ۷۲ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا ۶۰۰ متر کاهش داد.

این مقام مسوول ادامه داد: غبار حاصل از توفان امروز منطقه سیستان دید افقی را در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۲ هزار متر و ایستگاه نصرت آباد به سه هزار متر کاهش داد.

وی بیان کرد: تا اوایل هفته آینده در شمال سیستان و بلوچستان وزش باد شدید و گردوخاک گاهی توفان گرد و خاک پیش بینی می شود.

حیدری اظهارکرد: طی این مدت در نواحی مرکزی، نوار غربی و مرز شرقی افزایش غبار و وزش باد نسبتاً شدید برخی نقاط گردو خاک خواهیم داشت.

وی به شهروندان تاکید کرد: از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا جلوگیری و از ترددهای جاده ای و همچنین از عبور مرور در کنار ساختمان در حال ساخت و قدیمی به خاطر احتمال ریزش خودداری کنند.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان پیامد طوفان در سیستان از مراجعه ۵۶۵ نفر از شهروندان در پی وقوع توفان در این منطقه به مراکز درمانی خبر داد.

مجید محبی افزود: در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان از ۲۱ تیرماه تاکنون در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز ۵۶۵ نفر از مردم این منطقه‏ راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد ۴۶ نفر اکنون بستری هستند.

وی ادامه داد: مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده است.

گفتنی است بیش‌از ۲۰ سال از خشکی تالاب بین المللی هامون و خشکسالی سیستان با دربرگیری پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز می گذرد و این معضل با تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن، زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است.