شناسهٔ خبر: 139204 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

سایت پژوهشی و تحقیقاتی در شمال کشور راه‌اندازی می‌شود/ نقش معاونان توسعه و مدیریت منابع در پروژه نهضت ملی مسکن تقویت شود

حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از راه‌اندازی سایت پژوهشی و تحقیقاتی در شمال کشور برای ارایه خدمات پژوهشی و تحقیقاتی خبر داد و بر نقش معاونان توسعه و مدیریت منابع در پیشبرد پروژه نهضت ملی مسکن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امروز ۲۵ تیر در نشست تخصصی هم‌اندیشی معاونان توسعه و مدیریت منابع ادارات کل راه و شهرسازی که با حضور محمدعلی زهره‌ای معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد بخشی از فعالیت‌های آن مرکز را برشمرد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این نشست نقش معاونان توسعه و مدیریت منابع انسانی را در اجرای نهضت ملی مسکن مهم دانست و گفت: نقش معاونان توسعه و مدیریت منابع در ابرپروژه نهضت ملی مسکن کمتر از سایر معاونان تخصصی نیست و همکاران بخش هستند که می‌توانند با ایجاد انگیزه به پرسنل و همکاران، پروژه نهضت ملی مسکن را حمایت کنند.

حیدری ادامه داد: با توجه به تلاش‌های همکاران و پرسنل وزارتخانه، درخواست ما از معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارتخانه تخصیص بخشی از سهیمه نهضت ملی مسکن به همکاران خدوم وزارتخانه است که حائز شرایط دریافت مسکن هستند.

وی در ادامه به بیان بخشی از فعالیت های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پرداخت و افزود: در حال رایزنی برای ایجاد سایت مرکز تحقیقات در شمال کشور هستیم که بتواند همچون این مرکز که در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار احداث شده و بخش‌های مختلف پژوهشی و تحقیقاتی را شامل می شود، در شمال کشور ارایه خدمات پژوهشی و تحقیقاتی بدهد.

فعالیت سایت مرکز تحقیقات در بندرعباس

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سایت مرکز تحقیقات در بندرعباس نیز راه اندازی شده است، گفت: هم اینک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نزدیک به ۳۰۰ نفر پرسنل دارد که ۴۸ نفر از این تعداد اعضای هیات علمی هستند.

تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان با نگاه اقتصاد مهندسی و ایمنی

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه همکاران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان مشارکت داشتند رویکرد مرکز را در تدوین مقررات نگاه اقتصاد مهندسی و ایمنی برشمرد.

به گفته حیدری، ارایه گواهینامه فنی مصالح ساختمانی یکی از مهمترین اقدامات مرکز تحقیقات در سال‌های گذشته است که سبب شده تا گفتمان تشویقی گواهینامه فنی موردتوجه جامعه مهندسی کشور شود.

ارایه گواهینامه فنی مرکز تحقیقات در مدت زمان ۲ ماه

وی تاکید کرد: ارایه تاییدیه فنی یکی دیگر از فعالیت‌های مرکز تحقیقات است که به اجزای از سیستم‌های سازه‌ای، تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون در سامانه کسب و کار ظرف ۲ ماه باید تاییدیه فنی بدهیم که اینکار در مرکز تحقیقات انجام می‌شود. 

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آموزش‌های تخصصی را از دیگر فعالیت‌های آن مرکز عنوان کرد و گفت: سامانه آموزش از راه دور چند سالی است که در مرکز فعالش شده است و از طریق این سامانه می‌توانیم آموزش تخصصی فنی مهندسی را ارایه بدهیم.

توسعه شبکه شتاب‌نگاری در دستور کار

حیدری با اعلام اینکه هم‌اکنون یکهزار و ۴۶۰ دستگاه شتاب‌نگار در کشور فعال است از تاکید وزیر راه و شهرسازی برای توسعه شبکه شتاب نگاری خبر داد.

وی با اعلام اینکه راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع به زلزله، وظیفه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است، تصریح کرد: پیش‌نیاز راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع به زلزله نصب شبکه های شتاب‌نگار است که امیدواریم سرعت لازم را با توجه به اهمیت پیدا کند.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص افزایش تاب‌آوری و وظیفه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در اینباره گفت: تدقیق حریم گسل‌ها از جمله وظایف مرکز تحقیقات است که در این موضوع ۹ شهر از جمله اردبیل، ارومیه، گرگان، سی‌سخت، لاهیجان، شیراز در حال انجام است و در برنامه است تا ۲۴ شهر نیز به زودی شروع شود که بخشی از این شهرها شامل کرمانشاه، قم، زاهدان، قزوین، کاشان، آمل،سنندج، خوی و دماوند است.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود بر وظیفه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر ایمنی ساختمان‌ها تاکید کرد و گفت: به دنبال آن هستیم تا با تدوین ضوابط و مقررات در ساختمان‌های موجود از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی تغییر ایجاد کنیم.