به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سیستان و بلوچستان، عطاء اله اکبری مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان از نظر شاخص توسعه بزرگراهی جزو استانهای کم برخوردار بوده و به تبع این شرایط تصادفات جادهای هم در این استان از میانگین کشوری بالاتر است از این رو برای جبران این مسئله در دولت مردمی توسعه بزرگراههای استان با جدیت در دستور کار قرار گرفته است به طوری که تقریبا اغلب پروژههای بزرگراهی استان از ردیف ملی برخوردار شده و در قالب قطعات مختلف در دست اجراست.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان تنها استان متصل به آبهای آزاد از طریق بندر چابهار، تنها استان با بیشاز یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خشکی بوده و در مسیر دو کریدور از سه کریدور در ترانزیت بزرگ جهان قرار داشته که همه این ظرفیتها موقعیت مناسب و راهبردی در تجارت و ترانزیت بین المللی به آن داده موقعیتی که استفاده از آن در مسیر توسعه اقتصادی منطقه احداث هر چه سریعتر بزرگراهها را میطلبد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: در این راستا در حال حاضر ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به ارزش بیشاز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در قالب ۱۱ کارگاه راهسازی در محدوده شهرهای زیر پوشش این ادارهکل در دست ساخت است.
اکبری با بیان اینکه هزینه هر کیلومتر احداث بزرگراه در این استان ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است، تصریح کرد: کارگاههای حوزه عمرانی راه در مسیرهای مختلف استان فعال بوده و هیچ طرحی در حوزه عمرانی راه متوقف نیست و در صورت تخصیص بهموقع منابع مالی طرحها از شتاب بیشتری برخوردار میشوند.
وی متوسط ساخت بزرگراه در دولت قبل را در سیستان و بلوچستان حدود ۱۳ کیلومتر عنوان کرد و افزود: با نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه زیر ساخت ها در حال حاضر متوسط سالیانه ساخت بزرگراه در این استان به بیش از ۵۴ کیلومتر رسیده است که نوید بخش رونق و آبادنی بیش از پیش است.