شناسهٔ خبر: 13973 - سرویس راهنمای پایگاه خبری
نسخه قابل چاپ

دومين ویژه‌نامه جامعه‌شناسی نشریه «راه ابریشم» منتشر شد

شهر‌فروشی به مثابه بحران / پرونده‌ای در بررسی ریشه‌ها و پیامدهای جامعه‌شناختی کالایی‌شدن‌ شهرها

راه ابریشم دومين ویژه‌نامه جامعه‌شناسی نشریه راه ابریشم به سردبیری دکتر سعید معیدفر مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی ویژه مرداد و شهریور ۱۳۹۴ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ویژه‌نامه جامعه‌شناسی این شماره نشریه آثاری از دکتر غلامعباس توسلی، سید‌محمد بهشتی پرویز‌ پیران ،کمال اطهاری ، سیامک زند‌ رضوی و.... در کنار میزگردی با حضور محمد امین قانعی‌راد و حسین ایمانی‌جاجرمی و مطالبی از مریم پاپی و نیره توکلی درباره کالایی‌شدن شهر آمده‌است. همچنین عباس آخوندی ،وزیر راه وشهرسازی نیز در یادداشتی با عنوان"ایران‌شهر در ترازوی ایران " به موضوع هویت جویی در زندگی شهری پرداخته است.

نویسندگان و مصاحبه شوندگان این شماره نشریه تمامی تلاش خود را به ارائه راهکارهایی برای برون رفت از بحران کالایی شدن شهرها گذاشته‌اند. زیرا بسیاری از جامعه شناسان شهری و نویسندگان  این ویژه‌نامه معتقدند: حال و روز شهر‌ایرانی بغرنج وبحرانی است. محلات، کوچه ها، خیابان‌ها، پیاد‌ه روها و میدان‌هایش، در مسیر شهرسازی نامتوازن و بدقواره ما رو به نیستی دارند و محیط‌‌ زیست رنجورش پیش پای ساخت و ساز‌های بی رویه کوچک و کوچک‌تر می‌شود. هوای پاک هم که برای بسیاری از کلانشهر‌ها در اغلب روز‌های سال، تبدیل به آرزو شده است. زیرا کیفیت زندگی روزبه روز کمتر  و صدای هشدارها درباره وقوع قریب‌الوقوع بحران‌های ناگوار در پهنه زیست شهری بلند‌تر می شود. ...؟"

شاید از این‌روست که در یادداشت "شهر بی‌هویت، شهر بی‌دفاع " نیز نویسنده معتقد است: " وقتی که افراد در این شهر احساس شهروند بودن نکنند، احساس محلی‌بودن نکنند و نوعی بی‌اعتمادی حاکم باشد هر کسی درگیر منافع شخصی خودش خواهد‌شد ...یعنی هر کسی به سهم خود در این گسیختگی فعال است و مشارکت می‌کند. ..."

البته در یادداشت "ایران‌شهر در ترازوی ایران "نویسنده راهکارهایی هم برای برون‌رفت از این اتفاق ارائه می دهد :"...امروزه با سه سنگ محک ،باید اندیشه ایران‌شهری را سنجید و غبار تردید و تاریخ را از چهره گوهر اندیشه زدود. نخستین سنگ محک، اسلام دین اکثریت مردم ماست.گام دوم سنجیدن آن با مفهوم مدرنیته در جهان امروز است و سوم پدیده جهانی شدن. پس وقتی از ایران‌شهر حرف می‌زنیم از اندیشه ای سخن می‌گوییم که سازگار با اسلام و مدرنیسم باشد و در عین حال بتواند در فرایند جهانی‌شدن پایدار بماند."

براي مطالعه نسخه پي دي اف دومين ویژه‌نامه جامعه‌شناسی «راه ابریشم» اينجا كليك كنيد

نظر شما