شناسهٔ خبر: 139752 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیرراه و شهرسازی:

مهندسان بسیجی در شتاب‌بخشی به روند بازآفرینی شهری نقش‌آفرینی کنند

نشست مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مهندسان بسیجی در رابطه با سنددار شدن املاک، شناسایی معابر خاکی و آسفالت آنها و در خصوص خدمات زیر بنایی و روبنایی وارد میدان شوند و با آموزش‌های لازم به ساکنان، پیگیر مطالبات شهروندان در مناطق حاشیه‌نشین باشند و در شتاب‌بخشی به روند بازآفرینی شهری نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی در نشست مسوولان کانون‌های بسیج مهندسین عمران و معماری کشور با بیان این‌که محرومیت‌زدایی و رفع کمبودها و مشکلات ساکنان بافت‌های فرسوده از ضرورت‌های مهم به شمار می‌آید، گفت: بافت‌های ناکارآمد شهری به شش محدوده بافت‌های فرسوده ( بافت‌های میانی)، بافت‌های با پیشینه تاریخی، سکونتگاه غیررسمی ( حاشیه نشینی)، بافت فرسوده با پیشینه روستایی،  مناطق و محدوده‌های با کاربری نامناسب در شهرها نظیر پادگان‌ها، زندان‌ها و بافت‌های مزاحم نظیر کارخانجات و کارگاه‌های آلاینده هوا دردرون شهرها تقسیم شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این‌که بناهای موجود در بافت‌های فرسوده قدمتی بیش از۵۰ سال دارند، افزود: سقف ساکنان در بافت‌های فرسوده، لرزان و بلای جانشان است و چنانچه نوسازی و یا مقام‌سازی نشوند در صورت وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله بر سر ساکنان آوار می شود، بنابراین چاره‌ای جز شتاب بخشی به جریان نوسازی بناهای فرسوده در این مناطق نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده شهری ( بافت میانی ) در حدود ۵۰۰ شهر شناسایی شده است، عنوان کرد: ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی مصوب در کشور شناسایی شده است که به جهت وجود ساختمان‌های با ارزش فرهنگی و تاریخی در این مناطق، تخریب جایز نیست و باید با مرمت و مقاوم سازی، آن ها را مجددا احیا کرد.

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری با اشاره اینکه هزار و ۱۵۳ محله در ۵۹ هزار هکتار در سکونتگاه‌های غیررسمی (‌حاشیه نشینی) مصوب وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری مصوب شناسایی شده است و در واقع باید گفت۲۰ درصد از سطح شهرها و همچنین ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور در این مناطق ساکن هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این‌که نوسازی و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده ضروری است و باید شتاب گیرد، عنوان کرد: به دلیل حمایت دولت و ارایه تسهیلات ارزان قیمت بیش از ۵۰ در صد بناهای ناپایدار در روستاها مقاوم‌سازی و نوسازی شده است اما متاسفانه در شهرها این رقم کمتر از ۱۵ درصد است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد داریم.

آئینی با تاکید به این‌که تبیین و اجرای بسته‌های تشویقی و رفع موانع و مشکلات بر سر راه‌ مالکان، سازندگان و سرمایه‌گذاران به عنوان راهبرد اصلی دولت سیزدهم در نوسازی بناهای ناپایدار در محلات فرسوده شهری به شمارمیآید، اظهارکرد: حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن در هزار و ۱۵۳ سکونتگاه‌های غیررسمی (‌حاشیه نشینی) شناسایی شده که در حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بنا ایمن و مقاوم ساخته شده است و در حدود ۹۳۰ الی ۹۵۰ هزار بنای ناپایدار فاقد هیچ گونه سازه مقاوم وجود دارد.

وی تصریح کرد: باید با کمک یکدیگر  و با هم اندیشی و هم‎افزایی راهکاری موثرتر در جهت مقاوم‌سازی و نوسازی این بناها ارایه کنیم و انتظار ما بر این است که مجموعه بسیج در فرآیند سنددار کردن بیش از ۷۰ درصد املاک دارای قولنامه‌ای و تصرفی درسکونتگاه‌های ( حاشیه نشینی ) دولت را یاری کنند تا مالکان و سازندگان این مناطق بتوانند در خصوص دریافت پروانه ساخت و تسهیلات نوسازی اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران‌ با اشاره به این‌که مالکان بناهای فرسوده در مناطق حاشیه‌نشینی با داشتن سند به راحتی می‌توانند پروانه ساخت و تسهیلات نوسازی دریافت کنند، عنوان کرد: در ۸۵ درصد از بناهای موجود در سکونتگاه‌های غیررسمی امکان زیست انسانی وجود دارد و فقط باید مقاوم سازی و ساماندهی شوند. سنددار کردن واحدهای مسکونی در محلات حاشیه‌نشینی به عنوان اولین گام در ساماندهی این محلات به شمار میاید.

وی با اشاره به این‌که سرانه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی اعم از فرهنگی، آموزشی، انتظامی، بهداشت و درمان، ورزشی در محدوده‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده پایین‌تر از حد متوسط نقاط توسعه یافته همان شهر هستند، گفت: انتظار داریم  هسته‌های بسیج در رابطه با سنددار کردن املاک، شناسایی معابر خاکی و آسفالت آنها و در خصوص خدمات زیر بنایی و روبنایی وارد میدان شوند و با آموزش‌های لازم به ساکنین، پیگیری مطالبات آنان در مناطق حاشیه‌نشین باشند و در شتاب بخشی به روند بازآفرینی شهری نقش آفرینی کنند.
آئینی با اشاره این‌که در راستای نوسازی مساکن واقع شده در بافت‌های تاریخی سازمان میراث ‌فرهنگی و گردشگری با همکاری استانداری‌ها باید حرایم غیرضروری را حذف و تعدیل کند، گفت: قرار است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسته‌های تشویقی به منظور تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور تدوین و تنظیم کند.

وی با اشاره به این‌که برای نخستین بار معادل ۸۰ درصد تسهیلات نوسازی برای واحدهای مسکونی‌ همچنین سایر ابنیه شامل اداری و تجاری در بافت‌های تاریخی در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: مجموعه بسیج می‌تواند در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی ساکنان این بافت‌ها برای بهره‌مندی از این تسهیلات پیشقدم شوند. 
آئینی از گروه‌های بسیجی به عنوان منادی و سفیران نوسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری یاد کرد و گفت: ساکنینی که در بافت‎های فرسوده کشور زندگی می‌کنند، غالبا از اقشار ضعیف جامعه بوده و به تنهایی قادر به نوسازی واحدهای خود نیستند. بنابراین باید فضایی ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این محلات تشویق شوند و این امر توسط حلقه‌های میانی‌، گروه‌های جهادی و بسیج انجام پذیر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که علی رغم تبلیغات گسترده از رسانه‌های صدا و سیما، جراید و خبرگزاری‌های کشور، فقط ۱۵ درصد مردم از بسته‌های تشویقی دولت اطلاع دارند عنوان کرد: اعتقاد بر این است که هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین ارتباط چهره به چهره با مردم شود به عبارت دیگر ساکنان بافت‌های ناکارآمد شهری باید به صورت مسقیم از حق و حقوق خودشان در خصوص نوسازی و مقام سازی واحدهای فرسوده مطلع شوند. 

وی افزود: واقعیت این است که به دلیل وجود محلات رقیب، سرمایه‌گذاران تمایل چندانی برای ورود به بافت‌های فرسوده ندارند، بنابراین با یک نامعادله برای مردمی‌سازی و حضور مردم و بخش خصوصی در این بخش مواجه هستیم و گفت و گو با توسعه‌گران و سازندگان می‌تواند زمینه ورود  آنها را به نوسازی واحدهای فرسوده فراهم کند،  این آگاهی بخشی می‌تواند توسط هسته‌های بسیجی انجام شود.

آئینی عنوان کرد: بسته تشویقی شهرسازانه ۱۹ بندی درخصوص سیاست‌های تشویقی کالبدی متضمن نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شده است.

به گفته آئینی  هسته‌ها و گروه‌های بسیج می‌توانند به صورت حلقه‌های میانی از یک طرف مردم را به نوسازی تشویق کنند و از سوی دیگر زمینه مشارکت سازندگان و توسعه‌گران را فراهم کنند و بر فرآیند قرارداد کاری آنها نظارت داشته باشند.

همچنین در این نشست محمد علی قنادزاده مسوول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری نیز از آمادگی کانون‌های بسیجی مهندسان عمران و معماری کشور به منظور فعالیت در محلات هدف بازآفرینی شهری خبر داد.